23948sdkhjf

Så lyfter Ica Maxi-butiken fram klipp till kunderna

På Ica Maxi på Värmdö satsas hårt arbete på att kunna ge kunderna bra erbjudanden, bland annat via den nya ”klippväggen”. – Vi letar aktivt efter klipp på marknaden, säger Ica-handlare Pelle Paulsson.

Vid entrén till Ica Maxi Värmdö tornar en hög vägg upp sig, som är indelad i olika sektioner. Den så kallade ”klippväggen” är en nyhet i butiken.

– Det var efter jul som vi byggde upp den här, säger Pelle Paulsson, Ica-handlare.

Satsningen är ett sätt att försöka svara på kundernas ökade efterfrågan på varor till ett bättre pris.

– Vi märkte i höstas att kunderna letade billigare varor på ett annat sätt än tidigare. Framför allt var de intresserade av klipp. Så då har vi satsat på det.

Varorna som tar plats på klippväggen är nedsatta till minst 25 procent.

Pelle Paulsson berättar att de aktivt letar efter klipp på marknaden.

– Sedan går vi ner i marginalerna på de här varorna för att kunderna ska kunna hitta bra erbjudanden.

Vilka varor som ställs ut i hyllan varierar. Det beror på vad butiken lyckas hitta.

Hur har det tagits emot?

– Vi säljer jättebra och får jättemycket positiv feedback. Det är jättekul. Leverantörerna gillar det också, så det är en win-win-situation, säger Pelle Paulsson.

När Fri Köpenskap besöker butiken är det förmiddag på skärtorsdagen. Påsken står för dörren, vilket märks i butiken.

Pelle Paulsson förklarar att det är en av årets största dagar för butiken. Påsken signalerar även starten på säsongen för sommargästerna. För många är det premiär i sommarstugorna den här helgen.

– Det är alltid roligt att jobba men i dag är det extra roligt, säger Pelle Paulsson.

Arbetet med exponering i butiken beskriver han som jätteviktigt.

– Vi är en stormarknad. Här gäller det att kunna göra klipp och handla billigt. Det är viktigt att lyfta fram varor som är en bra affär för kunden.

I en annan del av butiken har man satsat på en bred gång med gavlar på bägge sidor. Här går nästan alla kunder och tanken är att man ska få plats med dubbla kundvagnar i gången.

– Sedan har vi en tydlig priskommunikation, säger Pelle Paulsson.

Här ligger fokus på vardagsvaror.

– Sedan blir det mycket godis och påsk just nu. Men sedan är det också en stor godishelg.

Arbetet med exponeringarna följs upp löpande.

– Vi arbetar datadrivet. Vi följer upp alla exponeringsplatser och justerar så att de presterar bra och att kunderna gillar varorna.

De olika säsongerna gör även att varorna byts ut av det skälet.

Vad är den största utmaningen med att jobba med sådan här frågor?

– Det är att hitta lönsamhet, säger han och fortsätter:

– Den största utmaningen är att hitta en så bra affär för kunden som möjligt samtidigt som vi behåller en viss lönsamhet.

Har ni några tips att dela med er av?

– Det viktigaste är att ha kunden i fokus och att tänka på vad den vill ha. Det är det som är det viktigaste. Att man lyfter ut varorna som man tror att kunden vill ha och att man gör det till ett bra pris.

I närheten av kassorna står Martin Granat tillsammans med sin dotter Majken. Som många andra handlar de inför påskens firande.

– Vi handlar här varje helg när vi är på landet, säger Martin Granat.

Vad är det bästa med den här butiken?

– De har allt här tycker jag. Det är en bra butik, säger han.

Artikeln ingår i ett tema. Läs de andra delarna här:

Så jobbar kedjorna med att stötta butikerna i den nya prismiljön

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125