23948sdkhjf

Icagruppen tappade fyra placeringar på global lista

Enligt Deloittes nya studie finns fyra svenska detaljister med på listan över världens största detaljhandelsbolag. Ikea ligger på 25:e plats och H&M har klättrat till plats 52 och Icagruppen på plats 84.

På dagligvarusidan utmärker sig Icagruppen och Axel Johnson. Icagruppen tappar fyra placeringar sedan förra årets undersökning. Därmed är bolaget det 84:e största med en tillväxt på 1,3 procent och lönsamhet på 3,6 procent. Axel Johnson tar nio placeringar och landar på plats 156 i år, med en tillväxt på 8 procent och en lönsamhet på 1,7 procent.

Med på listan finns Norgegruppen på plats 105 och finska Kesko på plats 132.

– Våra nordiska matvarujättar har en högre lönsamhet än de europeiska och amerikanska jättarna. Bland de nordiska aktörerna ligger lönsamheten på 3,5-5 procent medan lönsamheten bland motsvarigheterna i övriga Europa och USA ligger på omkring 2 procent, säger Joakim Torbjörn.

Revisions- och konsultbolagets rapport, Global Powers of Retailing 2023, visade en global tillväxt för detaljhandeln på 8,5 procent under räkenskapsåret 2021 – den största sedan Deloittes första mätning 2012. Även lönsamheten bland bolagen var rekordhög på 4,4 procent – cirka en procentenhet högre än genomsnittet de senaste tio åren.

– Nu står branschen inför utmaningar i och med den stigande inflationen och minskade reallöner, även om den värsta oron bland svenska konsumenter börjar lägga sig, säger Joakim Torbjörn, partner på Deloitte.

Deloitte tror att den snabba ökningen av inflationen och uppgången i råvarupriser stabiliseras eller vända under 2023 på grund av färre störningar i leveranskedjan än föregående år.

Enligt Deloittes Global State of the Consumer Tracker, som mätt svenskars oro över inflationen, har den minskat under hösten 2022. I januari 2023 kände sig konsumenterna 6 procent mer optimistiska kring sin ekonomi än i september 2022.

– Den senaste datan visar att konsumenternas oro avtar trots att inflationen fortsätter att stiga. Svenskar känner sig mer optimistiska om sin framtid nu än under höstmånaderna, vilket bådar gott för detaljhandeln, säger Joakim Torbjörn.

Om rapporten

Global Powers of Retailing 2023 identifierar världens 250 största detaljhandelsbolag baserat på offentligt tillgänglig information för räkenskapsåret 2021. Studien analyserar resultat över geografier och produktsektorer, djupdyker i de snabbast växande bolagen och nya aktörer, ger en ekonomisk utsikt för 2023, undersöker de senaste trenderna inom hållbarhet och ger insikter om butikens framtid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063