Hemköps nya regionchef: ”Stora frågan att inte tappa volym”
Hon har tolv butiker i citylägen inom sitt ansvarsområde. Hemköpsbutikerna i region Mitt finns i ett geografiskt område avgränsat av Lidköping, Skövde, Linköping, Västervik, Norrköping, Västerås och Uppsala.
– Jag söker aktivt kontakt med mina tolv butiker och har fullt personal- och resultatansvar. Jag stöttar butikscheferna med det som rör det organisatoriska med att driva butikerna. Jag fungerar som ett bollplank.
Veckan börjar med ett digitalt måndagsmöte. Där blickar försäljningsutvecklare, hr-partner och regionchef bakåt i veckan och framåt.
– En gång i månaden ses vi.
Caroline Theoréns inträde i Hemköpssfären är ganska färsk och hon har framgångsrikt drivit Hemköp i Örebro.
– Det är nog därför jag fick jobbet. Jag förstår butikschefernas vardag och deras utmaningar; tiden ska räcka till och ledningsgruppen ska fungera i butiken.
Caroline Theorén är eftertänksam när hon svarar på vad som är viktigt i hennes roll.
– Det är viktigt att vara lyhörd och strukturerad. Det har slagit mig mest. Informationsflödet är högt och man får inte missa något. Det var mycket fokus på det vid min inskolning. Nu förstår jag varför.
Stort fokus vill Caroline Theorén lägga på att butikerna ska få bättre fungerande ledningsgrupper.
– En fungerande verksamhet kommer uppifrån. Och en väloljad vardag hjälper till att skapa en fungerade ledningsgrupp. Det ska vara bra balans fram till kunden. Därför är det viktigt att sprida positiv energi men också kunskap. Och att vi omger oss med människor som tycker om att hjälpa varandra.
Hur kan regionchefsrollen förändras?
– Min föregångare var en fantastisk bra regionchef. Nu har det gått två månader. Vissa saker kan jag utveckla. Alla butiker behöver inte samma stöttning och verktyg. Man får anpassa lite. Jag har varit runt ett par varv och märker att det är lättare att möta på den nivån där butikscheferna behöver stöttning.
Den stora frågan är att inte tappa volym utan jobba hårt med bruttovinsten, menar Caroline Theorén.
– Nu accepter vi en lägre bruttovinst. Vi koncentrerar oss på att behålla kostnadskontrollen med personal och elkostnader. Prishöjningar har vi inte tillämpat. Vi jobbar i stället med svinn och att sälja rätt varor. Det ska vara rätt varor i systemet och det ska vara en aktiv koll. Där kan vi coacha från regionen. Exponeringen är en annan väldigt viktig grej nu. Vi ska lyfta varor där kunden känner prisvärde.
Caroline Theorén upplever att Hemköp ligger före Ica i organisationshantering.
– Det är kortare vägar till beslut. På ett par dagar så kan en sak vara beslutad. Vi ligger nära organisationen.
Hemköp har många butiker i gallerior. Nu är man tillbaka till tiden före covid som förde med sig mycket god försäljning. De bostadsnära områdesbutikerna möter nu en ökad konkurrens av Willys och lågpris, enligt Caroline Theorén.
Om framtiden funderar hon.
– Tror att lågkonjunkturen håller i ett tag men inflationen kommer att stilla sig till sommaren. De största prishöjningarna till butik har varit men det dröjer nog ett år till innan kunden ser ljuset. Det gäller att lyssna in åsikter. Vi har ett tufft år framför oss, kommer inte gå ner i samma utsträckning till tidigare nivåer före pandemin.
Caroline Theorén
Aktuell: Ny regionchef för Hemköps egenägda butiker i Region Mitt.
Fritidsintressen: Slalom, vandring och havet.
Ålder: 46 år.
Familj: En 17-årig son hemma och en 20-årig son utflugen. Sambo.
Favoriträtt: God fiskgryta på färsk fisk.
Favoritprodukt: Parmesan.
Roligaste delen av jobbet: Älskar försäljning och människor. Det är väldigt kul att i butik få snabbt kvitto på om det man gör är bra eller dåligt. Också kul att tillsammans skapa förflyttning i butiken som gör det trivsammare för kunderna och en god affär. Det svänger fort.
Vill bjuda på middag: Min pappa som gick bort för tidigt.
Bakgrund: På butiksgolvet sedan tonåren. Gesällbrev i frukt och grönt tog mig till Stockholm. Drev två butiker med barnens far under tio år i Hällefors. Ica Maxi Kumla som försäljnings- och färskvaruchef. Två år centralt på Ica med Henrik Sjöblom Adsten när han startade frukt- och gröntgruppen. Headhuntad till Hemköp Svampen som butikschef. Regionchef efter 1,5 år. En sådan chans kommer inte ofta. Jag sökte i december och fick besked den 1 februari. Då hade jag varit tillfällig regionchef från årsskiftet.
Utbildning: Alla Ica-utbildningar. Gymnasieekonom.
Mål: Att vara där jag är nu, och ta tillvara den positionen.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.