23948sdkhjf

Försäljningen har minskat ett helt år – dagligvaruhandeln fortsätter att tappa

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,9 procent under mars jämfört med samma månad förra året. Samtidigt steg priserna med 19,7 procent, så egentligen är det en minskning med 10,8 procent.

– I över ett års tid, från mars förra året, har dagligvaruhandeln haft en negativ försäljningsutveckling, konstaterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln för mars kan estimeras till -10,8 procent, enligt dagens Dagligvaruindex, DVI, från Svensk Dagligvaruhandel.

– Inflationen är fortsatt på en historiskt hög nivå, även om takten var något lägre i mars. De ökade priserna har tydligt ändrat konsumenternas köpbeteenden, de köper billigare eller färre varor, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ, säger Karin Brynell.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 9,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 7,7 procent. Hemleverans minskade med 1,3 procent och upphämtning i butik med 15,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,6 procent.

– E-handelsförsäljningen fortsatte att minska under årets första kvartal. Andelen är dock fortfarande stabil, strax under 5 procent. Mars är också den första månaden då försäljningsutvecklingen möter jämförelsetal från en månad utan pandemirestriktioner, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 9,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 10,7 procent i fysisk butik och minskade med 14,4 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till 0,9 procent för mars och till 0,5 det första kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065