23948sdkhjf

Två av tre butiker har höjt nätpriset på fler varor än de sänkt

På totalen ingen prissänkning för konsumenterna, visar en analys som Matspar gjort av 375 nätbutiker hos kedjorna.

Prisjämförelsesajten Matspar har analyserat statistik för 375 nätbutiker från Ica, Coop, Willys, Hemköp och Mathem och jämfört e-handelspriserna den 21 mars med priserna den 12 april, det vill säga innan och efter kedjornas uppmärksammade löften om prissänkningar. 

Enligt Matspar är det endast Willys som haft en övergripande sänkning på sitt sortiment. Övriga kedjor har ökat i snittpris.

– Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna. Jag tror fler butiker skulle vinna på att göra som Willys, de verkar hela tiden se över priset på alla sina varor istället för att fokusera på några utvalda. Och konsumenten vinner garanterat på att prisjämföra. Det finns hundralappar att spara varje gång man handlar, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar, i ett pressmeddelande.

253 butiker har höjt fler priser än de har sänkt, medan 122 har sänkt mer än de har höjt. 55 av butikerna har sänkt priset på färre än 300 varor. 

Ica Maxi Borås är butiken med flest prishöjda varor, 5 931 stycken. I andra änden återfinns Ica Kvantum Ekängen som mellan de två aktuella datumen sänkt priserna på 11 358 varor.

Matspar påpekar dock att jämförelsen är lite skev eftersom ett fåtal butiker gjort stora ändringar. Exkluderar man ytterligheterna åt båda hållen (butiker med fler än 5 000 prissänkningar respektive 2 000 höjningar) hamnar nettot på 282 fler prissänkta än prishöjda varor.

Emmy Hedell, handlare på Ica Maxi Borås, säger att det inte stämmer att de höjt priserna mest. Enligt henne har 700 varor fått höjt pris under den undersökta perioden i stället för 5 931 som uppges i undersökningen. Samtidigt säger hon att priset sänkts på 2 500 varor.

– Jag har ringt Icas analytiker och de kommer fram till samma sak som mig, säger hon.

Att det blivit så fel förklarar hon med ett it-fel hos Ica online som lett till ett felaktigt prispåslag. Det beror i sin tur på att butiken håller på att gå över till ett nytt it-system.

– Om jag förstått det hela rätt har det blivit fel på decimaler, säger hon.

Felet ska vara åtgärdat nu.

Kan fler Ica-butiker ha blivit drabbade?

– Det vet jag inte. Men nu var det vi som blev uthängda. Det är inte så kul att bli uthängda när det enda man vill är att göra rätt för kunderna, säger Emmy Hedell.

Enligt Icas presstjänst finns det ingen information om att fler butiker skulle ha påverkats av felet hos Ica online.

Vilka produkter som har fått sänkt pris varierar. Enligt Matspar är 60 procent av varorna som Icas nätbutiker sänkt priserna på egna varumärken. För Coop och Hemköp ligger motsvarande siffra runt 30 procent.

– Tittar man historiskt har andelen prissänkningar på butikernas emv varit ungefär samma andel som de utgör av det totala sortimentet. När det utgör 30 procent av prissänkningarna riskerar emv att ta över alltmer och det blir väldigt svårt för andra varumärken att konkurrera. Speciellt just nu när pris trumfar allt, säger Omid Ghanbari.

Andel emv av prissänkta varor
Totalt 53%
Coop 31%
Ica 60%
Hemköp 33%
Willys 13%
Mathem 6%

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078