23948sdkhjf

Ny rapport pekar ut butikerna som ansvariga för minskad ekoförsäljning

En ny granskning av Sveriges Konsumenter visar att ekokampanjerna minskat med mer än hälften i fjol.

I Sveriges Konsumenters rapport ”Vart tog ekokampanjerna vägen?” invänder organisationen mot att det enbart är konsumenternas minskade efterfrågan som är till skuld för tappet i försäljningen. Organisationen uppger att butikerna dragit ner på kampanjer på ekologiska livsmedel och fokuserat mer på svenskproducerat. 

– Genom att jämföra handelns kampanjer med faktisk försäljning sedan 2014 har vi kunnat se att försäljningskurvorna följer kampanjerna, med lite eftersläpning. Antalet ekokampanjer nådde sin kulmen 2017, men 2022 hade de minskat med mer än hälften, till skillnad från kampanjer generellt där vi inte ser någon skillnad. Det är klart att det påverkar försäljningen, säger Hillevi Persson, projektsamordnare på Sveriges Konsumenter.

Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, kritiserar dagligvaruhandeln för att behandla ekologisk mat som en trend i stället för en del i en omställning.

– Men de mervärden som ekologisk odling medför är så oerhört viktiga för oss och vår miljö och eftersom handeln står för 60 procent av försäljningen av ekologiskt har de en avgörande roll att spela, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109