23948sdkhjf

Temporaketen: ”Man räknar faktiskt på om vi ska bli Hemköp”

Från 4 miljoner i omsättning 2006, till 40 miljoner kronor som det kommer att bli 2023. De första månaderna i år ökade butiken 15 procent. – Det är mycket tur och lite skicklighet, säger Tempohandlaren i Blentarp, Lars Gerdin, blygsamt.

Ökningen är en tiodubbling på 16 år för Blentarps Tempobutik. Det har gjort butiken till Årets Tempobutik i kedjans egen interna tävling.

Det var Lars Gerdin som tillsammans med Jeanette Gerdin slog sig ner i Blentarp i Skåne 2006.

–­ Vi hade träffats och funderade var vi skulle bo. Det blev Blentarp. Det var så trevligt här och alla hälsade på varandra.

I den nya familjekonstellationen fanns fem tonåringar från två familjer som behövde jobb och två vuxna som önskade ett gemensamt projekt att sätta tänderna i. Paret såg att byns enda butik var väldigt sliten och behövde mycket kärlek. Den hade haft olika skepnader genom åren; Konsum, Matöppet och Handlar’n. Dessutom var butiken till salu.

Varför satsade ni på butik?

– Det var väldigt romantiskt. Också utmanande. Jag hade många år som chef inom it-branschen i Stockholm bakom mig. På Axfood och WM-data, Sveriges största it-bolag för tio år sedan. Min fru hade också många år som chef bakom sig.

Projektet blev verkligen en utmaning.

– Man måste tro på det man gör, säger han.

Nu handlar nästan alla Blentarpsbor på Tempo. Och 14 personer, också många från Blentarp, har anställning. Men från början var det nästan bara familjen som jobbade i butiken.

– Det gick hur bra som helst.

Under den första tiden fick man göra en provisorisk renovering, med kylbyte till exempel.

– Vi köpte begagnat i väntan på den totala ombyggnaden som vi visste inte skulle bli gratis.

Sedan var det dags att utöka både sortiment och öppettider och anställa medarbetare. Förra året gjordes den stora ombyggnaden med en utbyggnad på 150 kvadratmeter. Den är gjord med Axfoods arkitekter.

– De är ju proffs på att få ut det mesta av en yta. Nu är vi uppe i det sortiment som en Hemköpsbutik för. Man räknar faktiskt på om vi ska bli en Hemköp.

Det som Lars Gerdin däremot är proffs på är att ta hand om personalen.

– Det är A och O. Vi kan inte ge höga löner, men enligt avtal. Det vi gör är att prata med alla. Se individen. Då kan man se hur de mår vilket är otroligt viktigt. Gränsen för att jobba på det sättet går nog vid 15-20 personer, säger Lars Gerdin.

Som chef, anser han, är man inte värd ett ruttet lingon utan sina medarbetare.

– På 40 år har jag väl lärt mig någonting. Man hjälper personalen att ta hand om kunderna så gott det går. ”Använd inte nej. Ge alternativ om vi inte har varan inne.” Medarbetarna tar många egna initiativ. Ofta lyckas det, ibland inte. Men det är tack vare medarbetarna vi har lyckats.

Eftersom butiken inte kan konkurrera med pris är servicen otroligt viktig.

– Men vi försöker hitta billiga varor till rimliga priser. Vi är inte helt trogna Dagab utan använder den lokala köttleverantören en bit bort.

I samband med ombyggnaden flyttades entrén och gångarna har blivit rymligare.

– Dessutom installerade vi digitala hyllkantsetiketter från Ewq som har avtal med Axfood. Det är väldigt fördelaktigt nu när priserna varierar så kraftigt.

Sedan starten har också familjens barn blivit vuxna, och numera är Tobias Falk, 38, butikschef.

Lars Gerdin fördelar sin tid mellan hemmet där han sköter administrationen och butiken.

– Vi har det bra. Min fru jobbar halvtid och jag är halvtid i butiken. Det roligaste är att ha kontakt med personal och kunder. Det vill jag hålla på med några år till.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094