23948sdkhjf

Tre butiker: Det är hemligheten bakom nöjda kunder

Vad är hemligheten bakom nöjda kunder? Här delar några butiker med sig av sina tips och tricks för att höja sina NKI-värden.

Coop Kågeröd ligger i Svalövs kommun. Butiken hamnar högt i NKI-mätningar, Nöjd kund-index.

– Det pendlar lite men vi ligger högt hela tiden, säger butikschefen Jenny Cederbrick.

Hon delar med sig av det som fungerat bra för dem.

– Det handlar framför allt om att bemöta kunden på ett bra sätt, säger hon.

Kågeröd är en liten ort.

– Många i personalen bor på orten och det blir personligt när man hälsar på kunderna med namn. Jag tror att det gör att de känner sig hemma här, säger Jenny Cederbrick.

Något annat som är viktigt enligt henne är att hålla butiken fräsch och hyllorna ordentligt påfyllda med varor. Som bäst har butiken legat på ett NKI-värde på 92.

– Vi brukar ligga på mellan 80 och 90, säger hon.

Vilka tips kan du ge till andra som vill höja sitt värde?

– Jag skulle säga att det är viktigt att jobba med fasta rutiner när det kommer till varuplock och frontning.

Annat som enligt henne är viktigt är att inte tumma på städning och egenkontroll.

–  Följer man det har man mycket gratis. Det tycker jag är viktigt.

Jenny Cederbrick tipsar även om att se till att få personalen med sig och att skapa en sådan trivsam miljö som möjligt.

– Det är något som smittar av sig.

Ica Kvantum Skellefteå är en annan butik som lyckats ligga på ett stabilt och högt värde.

Handlaren Peter Jonsson säger att butiken haft den högsta NKI:n bland Kvantum-butikerna de senaste åren.

– Senaste mätningen låg vi på 89 ungefär. Det är extremt högt men vi ser fortfarande potential till att bli ännu bättre.

Han säger att det viktigaste när man gör den här typen av mätning är att ta till sig responsen från kunderna.

– Vi som jobbar i butik har ofta våra egna sanningar om vad vi tror att vi är bra på. Men det är först på en NKI-undersökning som vi ser vad en kund verkligen tycker.

Alexander Björk, butikschef, säger att det handlar lika mycket om att ta del av resultatet i undersökningarna som att ta med sig synpunkter som kommer in via mejl eller sociala medier.

– Vi driver ju butiken för kunderna, säger han.

Enligt honom är det viktigt att tänka på att kunderna faktiskt lägger tid på att fylla i undersökningarna.

– Då tycker vi att det är viktigt att det får ta tid att syna materialet som vi får in.

Amanda Järpemo arbetar som butikschef på Ica Maxi Gnista i Uppsala. Hon säger att det är viktigt att vara lyhörd.

– NKI:n är grunden till vår affär. Det viktigaste för oss är våra kunder och vad de tycker.

Sådant som att det ska vara rent och städat och påfyllt med varor i hyllorna hör enligt henne till det som kunderna förväntar sig. I stället handlar det om att försöka göra det lilla extra.

Något som butiken arbetat aktivt med är vara proaktiva kring hur många kunder som blivit hälsade på av personalen.

– Där hamnar vi högst upp av alla Maxi-butiker, säger Amanda Järpemo.

Hon beskriver att kundbemötandet även är en del av personalens arbetsmiljö.

– Ger man ett bra bemötande får man energi tillbaka. Så det går hand i hand. Man måste jobba med att medarbetarna ska må bra från första början. Vi jobbar väldigt aktivt med det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11