23948sdkhjf

Spaden i backen för både Matvärlden och Kungens Kurvas stora satsning

Nu kan arbetet med Matvärldens nya satsning komma igång. På torsdagen togs det första spadtaget för butiken. Samtidigt invigdes även satsningen på utveckling av Kungens Kurva.

Stämningen är uppsluppen. Ur högtalarna strömmar musik som rattas av en dj, samtidigt som en saxofonist kompar.

Det är dags för spadtag för Matvärldens nya butik i Kungens Kurva shoppingcenter, söder om Stockholm.

Yvonne Arentoft, centrumchef på Kungens Kurva Shoppingcenter, säger i ett tal från scenen att Matvärlden är så mycket mer än en vanlig matkasse.

– Matvärlden är 7000 kvadratmeter matresa med erbjudanden från över hundra länder. Deras fruktdisk kommer att bli en färgexplosion och där kommer man att hitta frukter och grönsaker som man inte hittar någon annanstans i Stockholmsområdet. Det kan jag lova er, säger hon.

Förutom livsmedel kommer den nya butiken att innehålla restaurang, kafé, bageri och mejeri.

Muhittin Tayli, vd Matvärlden, håller även han tal från scenen:

– Vi har glöden, vi har ambitionen och vi ska föra vidare den här sagan, säger han och följs av applåder.

Utöver Matvärlden nya satsning tas även spadtag för en fortsatt utveckling av Kungens Kurva. Yvonne Arentoft säger att planer finns på att bygga ihop köpcentret med Ikeavaruhuset. På sikt finns även en ambition om att bygga konferensanläggningar, hotell och bostäder. Enligt Yvonne Arentoft innebär det åtminstone en ökad säljyta på 30 000 kvadratmeter. 

När vi får en pratstund med Muhittin Tayli inför spadtaget säger han att han inte känner sig särskilt nervös.

– Vi har lagt ner jättemycket jobb. Det är komplexa frågor när man ska bygga 7500 kvadratmeter.

Att äntligen få komma igång känns jätteroligt.

– Det ska bli jättespännande.

Han beskriver att den nya butiken kommer att bli Matvärlden 2.0.

– Det kommer att vara bättre grejer och bättre layout.

Det är snart dags för det första spadtaget. Men det är inget som han säger att han känner sig särskilt nervös inför.

Planen är att den nya butiken ska stå färdig innan sommaren nästa år.

–  Men vi får se.

Samtidigt planerar kedjan en fortsatt expansion.  

– Det kommer att bli fler butiker, säger han.

Hur ser framtiden ut?

– Låt den överraska.

Mehmet Ali Coskun är affärschef på Matvärlden.

– Det här blir vår största satsning. Det här blir flaggskeppet för vår kedja, säger han. 

I samband med att Matvärlden valde att ta in Axfood-ägda Dagab som  huvudleverantör, uppgav man att kedjan har planer på omkring tio butiker i Stockholmsområdet

– Det gäller att få till personal och hela den biten, säger Mehmet Ali Coskun.

Han säger att tid först kommer att läggas på satsningen i Kungens Kurva innan de går vidare med andra planer.

– Vi har redan lägen klara. Men vi vill koncentrera oss på att sätta den här butiken först eftersom det är en sådan stor satsning, säger han.

Yvonne Arentoft säger att satsningen betyder mycket för dem.

– Det är ett otroligt speciellt koncept, det står för upplevelse och det är precis dit vi vill komma nu när vi går från köpcentrum till mötesplatser.

Hon säger att erbjudandet passar perfekt till den kundgrupp som finns i området.

– I och med det här kommer vi att kunna göra Kungens Kurva till en matdestination. Vi räknar med att det kommer människor hit från Stockholms centrum och hela söderort, säger hon och tillägger:

– Och det här är som sagt bara första delen på allt vi kommer att göra här.

Det känns det som att det kommer att hända mycket här framöver?

– Absolut. Och det händer nu. I morgon börjar vi att bygga här. Det har vi väntat på, säger hon och fortsätter:

– Kungens Kurva är också en speciell plats med tanke på allt annat som händer här. Det är ny motorväg på gång, spårväg kommer att dras här och det blir en en ny infartsväg. Det kommer att bli mycket bättre kommunikationer. Vi kommer att utöka vårt område och kunna nå ut till så många fler här i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07