23948sdkhjf

24sjus grundare om rekordtillväxten: ”Nu vill vi visa vilka vi är”

24sju har kommit från ingenstans och sedan 2019 vuxit i det dolda till obemannatkedjan med flest butiker. – Vi har medvetet hållit låg profil fram till nu, säger grundaren av franchisekedjan, Jocke Assarsson.

Med en ordentlig marknadsanalys som grund har Jocke Assarsson byggt företaget kring franchisetagaren. Den kanske viktigaste delen är val av rätt grossist men alla bitar måste finnas på plats, enligt honom. Bland annat finns ett nytt egenutvecklat it-system som ska sjösättas inom en månad. Det ska förhoppningsvis effektiviseras verksamheten 7-8 procent.

– Det är jättemycket, men vi vill effektivisera hela butikshanteringen för franchisetagaren som i de flesta fall också har en annan verksamhet eller anställning. Därför ska vi utbilda dem digitalt och i hur man ökar försäljningen. Franchisetagaren ska kunna lägga tid på rätt sak; att ha rent och snyggt i butiken och rätt sortiment.

Om 2022 handlade om att bygga många butiker så handlar 2023 om att stabilisera butikerna med bättre inköpspriser, en nyckelfråga, och större marginaler. Och att visa upp företaget.

24sju har lagt en stor del av sommaren på att bygga ett nytt huvudkontor lokaliserat i lilla Trässberg i Lidköpings kommun. Man har gått från tre kontor till att samla de alltmer aktiva delägarna. Företaget har testlab, för bland annat dagens övervakningssystem, men även framtidens baserat på AI-lösning, installationscenter, lager samt nio kontorsrum.

– Där bygger vi små egna små butiker, inredningen och it-systemet. Vi kan också mellanlagra varuleveranser.

TRE VIKTIGA SAKER

För att små butiker ska överleva på landsbygden måste tre viktiga saker fungera, enligt Jocke Assarsson.

  1. Teknik, som eliminerar fasta kostnader. ”Dyr teknik har dödat många butiker på landsbygden.”
  2. Varuinköp till vettiga priser.
  3. Stärka franschisetagaren så att den kan koncentrera sig på verksamheten.

24sju har valt Out of Home som grossist för grundsortimentet. Till det adderar butikerna närproducerat, med mera.

– Sortiment kan anpassas efter behov, en förutsättning för en lyckad butikssatsning, säger Jocke Assarsson som berättar att samarbetet med grossisten grundar sig på samsyn.

Out of Homes vd, Jacob Hillestad, säger att fler små dagligvarukedjor och enskilda butiker har sökt sig till grossisten sedan Dagab köpte Bergendahls Food.

– Det är en trend att dagligvaruaktörer kontaktar oss. Vi har ökat antalet artiklar med 1 000 för att tillgodose dem. Det är lätt för oss som redan har kontakt med de flesta leverantörer. Vi kan leverera produkter som Dagab ersatt med emv, och dessutom kan vi ge rimliga priser.

Jocke Assarsson tror på att butiken ska finnas där folk bor och att de som väljer att bo utanför städerna är köpstarka med krav.

– Fenomenet kommer att bli enormt mycket större. Där inkluderar jag att man bryr sig om omgivningen och älskar den.

24sju är redan störst av kedjorna med obemannade butiker, nu 86 till antalet. Fram till årsskiftet ska ytterligare 23 butiker bygga, antingen i befintlig lokal eller producerade i Trässberg. Bland annnat står Herrljunga och Ekerö väster om Stockholm på tur. 

Men det stängs också butiker. Nyligen gick 24sju Uddevalla i konkurs efter ett år.

När Fri Köpenskap fick en pratstund mellan besök och möten är Jocke Assarsson på väg till Bollnäs för att träffa en möjlig franchisetagare. Skiftet mot de som redan är företagare och vill ha ett extra ben att stå på märks sedan räntehöjningarna tog fart.

– De senaste ett och ett halvt åren har man blivit mycket mer påläst och kollat in de olika aktörerna.

På tekniksidan utvecklar företaget AI-baserad övervakning som ska vara klar 2024. Man testar slusspartier – som på en flygplats – för säkerheten, och bygger om de cirka 50 kvadratmeter stora butikerna för att tekniken ska få plats.

– Vi har inte så många problem med inbrott och stölder. Vi skickar sms med videolänk till butiken.

I dagarna har kedjan inlett ett samarbete med Kjell & Company. Hemelektronikföretaget får en egen plats i butiken med sin Expresslogga och cirka 100 produkter. Jocke Assarsson har också många andra idéer, men de håller han tills vidare för sig själv.

24sju

Huvudkontoret:

Delägare: Joakim Assarsson, grundare, it-företaget Store-Tech, montören Donatas Krinikas och Eker revision- och juristfirma.

Antal anställda: Fem personer med hårdvaruansvarig, montörer, butiksansvarig och butiksdriftsupport.

Nya anläggningen i Trässberg: 340 kvadratmeter kontor, 1 050 kvadratmeter lager och 250 kvadratmeter testlab.

24sju

Butikerna:

Befintliga butiker: 86. Planerade: 23 stycken före årsskiftet.

Storlek: Cirka 50 kvadratmeter.

Tre tekniker för inpassage: Bankid, 24sjus vipkort för äldre personer, 24sjus app för dem utan Bankid.

Egen it-struktur: Fjärrstyrd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094