23948sdkhjf

Talare, vinnare och finalister samsas på Dagligvarugalan Götaland

Programmet för Dagligvarugalan Götaland i Malmö klart. Eftermiddagseventet rivstartar med ett panelsamtal kring kampanjer. Vinnare i två kategorier ska utses och finalister ska få guldbiljetter till den stora galan i Stockholms stadshus.

Mycket handlar om pris under eftermiddagseventet den 26 september, men också det perfekta kundvarvet diskuteras. Samtalar kring ämnet gör Carolina Malmros, med bakgrund från City Gross, Frida Åkerlund, från Retail Academics och Malin Bergman Malmros som driver en Ica Nära-butik i Göteborg sedan april 2023.

– Jag tog över en mindre butik med alldeles för många kundvarv. Ett kundvarv räcker vilket skapar en tydlighet för kunden. Vi har stängt många gångar och utnyttjat utrymmet till fler varor, säger Malin Bergman Malmros.

Hon ville ha en stor butik i ett litet format. Det har hon nu och med ett större sortiment som attraherar inte bara kunderna utan också nya medarbetare som upplever butiken som större.

– Kunderna har fått ytor att smita undan på så de inte känner sig stressade att snabba på vistelsen i butiken. Det hela sammantaget har gjort att vi ökar i försäljning, säger hon.

Det senaste om framtiden i butiken ska avhandlas i ett samtal på scenen. Fri Köpenskap tar pulsen på Jens Hultman, professor i företagsekonomi vid Högskolan Kristianstad som forskar kring livsmedel, hälsa och handel.

Hur ser framtiden ut för butikerna?

– Det vet vi förstås inte, men en kvalificerad gissning vågar jag mig på. Butiken speglar den tid vi lever i och över tid har dagligvaruhandeln anpassat sig i hur man möter kunden. Där är digitalisering är en del och automatiseringen en annan och båda dessa anpassningar visar att bekvämligheten för kunden är en viktig konkurrensfaktor. Automatisering kommer dock inte att skapa stora förändringar snabbt utan det handlar om långa förändringsprocesser.

I den fysiska butiken ser Jens Hultman en tänkbar framtida polarisering med obemannat eller e-handel på ena sidan och en starkt upplevelseorienterad butik under utveckling på andra sidan.

– Konsumenten besöker butiken med olika syften under veckans dagar. Ibland söker man det bekväma och snabba och andra gånger vill man inspireras och har gott om tid att handla. Konceptutvecklingen i butiken måste därför sträva efter att spegla de olika förväntningarna och kundbehoven.

Fem, tio år framåt i tiden blir det inga dramatiska förändringar i format. Det är i uttrycket det sker med slimmade koncept som får ökat utrymme, spår han.

– I lågkonjunkturen 1990-talet tog utländska lågpriskedjor större plats.

Vilka utmaningar står branschen inför?

– Dagligvaruhandelns aktörer behöver ständigt utvecklas för att gå i takt med tiden. De kan inte vara sist på bollen. Dagligvaruhandelns format är därför ständigt i rörelse vad gäller serviceinnehåll och erbjudande för att matcha kundens förändrade behov och förväntningar.

Allt detta händer på eventet

  • Vinnare i Årets hemmakontor koras. Finalister: Ica Kvantum Bea i Stockholm, Stora Coop Lund och Ica Maxi Birsta i Sundsvall. (Läs mer på dagligvarugalan.se under Dagligvarugalan Götaland.) 
  • Vinnare i Årets lokalproduktion koras. Finalister i Årets lokalproduktion: Wapnö Gård i Halland, Nablus Mejerier i Skåne och Södervidinge Stenugnsbageri i Skåne. 
  • Tre finalister får guldbiljetter till Dagligvarugalan i Stockholms stadshus den 16 november. Det gäller kategorierna Årets frukt- och gröntavdelning, Årets butik och Årets uppstickare.
  • Malmös bästa butik utses. Framröstad på Facebook av Malmöborna.
  • Läs mer på dagligvarugalan.se under Dagligvarugalan Götaland.)

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156