”Behovet av att hitta allt i en och samma butik fortfarande stort”
Den 27 november fyller City Gross 30 år. När jag tittar tillbaka i arkiven så slår det mig hur mycket dagligvaruhandeln har förändrats sedan dess. Men också hur mycket som är sig likt.
För 30 år sedan när dörrarna öppnades till vår första butik var Sverige ett land som precis börjat upptäcka mat-världen utanför våra gränser. Våra smaklökar väcktes till liv av det som vi idag äter på veckobasis, som tacos, sushi och efterrätten gino.
När City Gross öppnade i Hyllinge utanför Helsingborg var konceptet framtaget med inspiration från Tyskland och erbjöd en mix av ordinarie sortiment för privatpersoner med ett stort utbud för storkök/restaurang. Stora och små förpackningar fick ta plats bredvid varandra och prisnivån var mycket låg. Något som var unikt på den svenska marknaden.
Och konceptet togs väl emot. Bara under det första verksamhetsåret omsatte butiken runt 275 miljoner kronor. Efter tre år var butiken Sveriges största med en omsättning på över en halv miljard kronor.
Det är fortfarande rätt svindlande siffror för en helt ny butik i en relativt liten ort.
Redan då prioriterade City Gross färskvarorna och såg en stor potential i att inspirera kunderna genom att öka intresset för mat och fina råvaror – till ett lågt pris varje dag. Kyldiskarna med färskt kött hade en totallängd på 108 meter och ostavdelningen var över 160 kvadratmeter stor. Butiken i sig räknade till 11 000 kvadratmeter när den var som störst.
Kanske är det främst storleken som skiljer sig åt från dagens koncept.
Idag är City Gross en bred aktör i dagligvaruhandeln, vi har över 40 000 artiklar i vårt sortiment och erbjuder kunden allt från butiksstyckat kött, bröd från egna bagerier, ett stort cateringutbud och mycket mer. Samtidigt har vi en stor kolonialavdelning och hem & fritid. Och idag kan vi få in allt på cirka 5000 kvadratmeter.
En stormarknad utan att vara en stor marknad. För även om uttrycket inte används lika frekvent som på 1990-talet och vi inte längre storhandlar i samma utsträckning som då utan i stället handlar flera gånger i veckan, är behovet av att hitta allt i en och samma butik fortfarande stort.
Så om den klassiska stormarknaden är där vi kommer ifrån så är det en modern livsmedelskedja vi siktar på att bli. Och vad är då det? Vi tror på effektiva butiker där kundens behov för dagen står i centrum. Och City Gross ska fortsätta värna det arv vi fått med oss av Bergendahls där maten, snabbheten och viljan att utvecklas alltid varit starka drivkrafter. Vi ska också tillgodose kundens behov idag som skiftar över dagen och under veckan.
Det är både utmanade och spännande att driva matbutiker idag. För dagligvaruhandeln står aldrig stilla. Inte de senaste 30 åren och definitivt inte de kommande 30.
Det är både utmanade och spännande att driva matbutiker idag. För dagligvaruhandeln står aldrig stilla. Inte de senaste 30 åren och definitivt inte de kommande 30.
Anders Wennerberg, vd City Gross
Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.