Ett receptklick fyller middagskassen när Ica testar nytt AI-verktyg
Klicka på ett recept du vill tillaga och få alla ingredienser i din digitala matkorg. Så hoppas Ica att deras matkasse ska fungera i framtiden. Faktum är att tekniken till och med testas redan i dag, om än i liten skala. Tolv butiker deltar där kunderna kan välja mellan 20 recept.
– Vi försöker hitta kundbeteenden och pröva oss fram så vi lanserar rätt saker när vi är färdigutvecklade.
En av svårigheterna inför en bredare lansering är att få tekniken att veta vilken vara kunden själv skulle välja. Ingår till exempel ägg i receptet, blir nästa fråga vilka ägg den specifika kunden föredrar.
– AI-verktyget måste lägga rätt enligt kunderna. Någon får emv och någon får ekologiska från frigående höns. Det är det här som är tricket.
Dessutom ska tekniken kunna räkna ut om det verkligen behövs lägga till extra i korgen om flera recept innehåller samma ingrediens.
Lösningen kan låta lik den redan existerande e-handeln, men Markus Wilhelmsson menar att det finns en del skillnader.
– Skillnaden är att man handlar snabbare. Man kan beställa fem middagar med fem klick. På traditionellt vis kanske det krävs 30-35 klick. Och för det andra finns det många kunder som uppskattar att få hjälp med att matplanera och få variation på recepten. Hjälper vi med det är det mycket värt för kunden.
Idén kommer inom en bransch som behövt hantera en rejäl nedgång sedan pandemins restriktioner lättat och kunderna fått tajtare plånböcker.

– Matkassemarknaden är i gungning efter pandemin. Det finns nog ingen som mår bra eller är i den position de vill i dag. Jag utgår från att alla brottas med effektivitet- eller lönsamhetsutmaningar, förklarar Markus Wilhelmsson.
Från Icas håll har man valt att minska antalet valbara matkassar för kunderna i väntan på den nya lösningen. I somras tog man bort alla kassar som genererade för små volymer och därmed var mindre lönsamma. Istället behöll man de två populäraste ”drakarna” som man slog ihop till en enda - ”Familjens favoriter”, kompletterad med laktosfria och vegetariska alternativ.
– Kassen är för den klassiska barnfamiljen som har svårt att få tiden att räcka till. Det är målgruppen nu, punkt slut.