23948sdkhjf

Axfoods segertåg fortsätter – höjer utdelningen

Axfood rapporterar i dag ett justerat rörelseresultatet för fjärde kvartalet på 815 miljoner kronor. Det överträffar analytikernas förväntningar och koncernens kedjor fortsatte att vinna mark mot övriga marknaden.

– Axfood avslutar året med en detaljhandelsomsättning som ökade med närmare 9 procent jämfört med 6 –procent för marknaden, trots väsentligt högre jämförelsetal. Med tillväxten under det fjärde kvartalet, och den genomgående höga tillväxten under året som helhet, passerade vi som koncern för första gången 80 miljarder kronor i nettoomsättning, säger koncernchefen Klas Balkow i en kommentar.

Axfoods nettoomsättning ökade under kvartalet med 5,2 procent till 20 769 miljoner kronor (19 740), medan detaljhandelsomsättningen ökade med 8,7 procent till 16 507 miljoner kronor (15 180).

Det justerade rörelseresultatet ökade med 11,0 procent till 815 miljoner kronor (734). Det är en bit över aktiemarknadens förväntningar, som enligt Infronts konsensus låg på 797 miljoner.

För helåret ökade nettoomsättningen med 10,4 procent till 81 111 miljoner kronor (73 474). Detaljhandelsomsättningen ökade med 14,3 procent till 63 703 miljoner kronor (55 721

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 602 miljoner kronor (3 229). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,4 procent (4,4).

Axfoods styrelse föreslår därför att aktieutdelningen ökas till 8,50 kronor per aktie från 8,15.

Axfood har inlett arbetet att under en tvåårsperiod ställa om till förnyelsebara drivmedel för sina  transporter från lager till butik, såväl egna som inhyrda. Det är fem år tidigare än vad som planerats hittills.

Trots exceptionellt höga jämförelsetal uppgick Willys tillväxt i detaljhandelsomsättningen till 9,1 procent, vilket var betydligt mer än marknaden. I jämförbara butiker uppgick tillväxten till 7,0 procent.

Tillväxten i Hemköps detaljhandelsomsättning inklusive Tempo uppgick till 8,0 procent, vilket var mer än marknaden och väsentligt högre än tillväxten inom segmentet traditionell livs. I jämförbara butiker uppgick tillväxten till 7,4 procent.

Hemköps butiker presterade betydligt bättre än Tempos.

Axfood planerar att öppna 10-15 nya egenägda butiker under 2024.

– Inga nedläggningar är planerade, säger Balkow.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093