Ica Medis satsar på en egen stil: ”Kläderna är jättefina”

Ica Supermarket Medis, eller tidigare Ica Supermarket Medborgarplatsen, på Södermalm i Stockholm, drog i gång en ombyggnad under pandemin och allt var klart för ett och ett halv år sedan. Butiken ville profilera sig genom att ytterligare stärka identiteten med en logga i ett eget typsnitt.
– Kunderna har verkligen lagt märke till det. Jag tror att den trendmedvetna innerstadsbon vill ha den starka identifieringen i kvarteret som den grafiska profilen medger. Kunderna blir glada, säger Niclas Paulsson.
Loggan är lagom lekfull och passar in i tanken att butiken ska ge ett rent intryck.
– Det har vi varit noga med över åren.
Butiken har valt att visa loggan på vissa punkter i butiken. På stora bildskärmar på gatan och inne i butiken samt ett antal monitorer vid till exempel delidisken. Loggan finns också på kommunikationsmaterial som följer med kunden ut ur butiken.

– Den finns på godispåsar, brödpåsar och påsar för lösviktsnötter och kassar.
Butiken har valt att ha ett lugnt intryck och med identitet som trovärdig, påkostad med egen mat och generösa öppettider.
– Då kan vi inte dessutom vara billigast, säger Håkan Lundberg, handlare.

Trots att butiken inte fokuserar på pris har man en bra utveckling, enligt Håkan Lundberg.
– Skulle vi sätta upp billigt-skyltar skulle kunderna inte tro oss. Med Sveriges största Lidl tvärs över gatan är det inte där vi vinner kunder.
Loggan som tagits fram i samråd med byrån Hummingbird signalerar lokalt och på frågan om det är värt satsningen svarar Håkan Lundberg.
– Det går inte att sätta ett pris men vi är nöjda och ser varumärkesbyggandet för framtiden.
För den omedelbara framtiden händer det saker i butiken. Restaurangen, Bakfickan, som drivits i tio år har precis stängt.
– Frukt och grönt behöver säljytan. Det blir väldigt trångt på avdelningen när alla vill handla.