Reklamchefen blev handlare: ”Lite som att ha torrsimmat förut”
Under 20 år har Martin Jarstål jobbat med olika delar i dagligvaruhandelsdrift. Det handlar bland annat om kundbemötande, utvärdering, marginaler, exponering och marknadsföring. Mycket har han jobbat med direkt själv medan andra delar observerats från sidan.
– På ett övergripande sätt har jag observerat det andra verkligen gör på Lidl. I min nya roll som företagare har många moment ramlat in på ett bräde och plötsligt slås jag av att jag får använda den kunskapen. Det som har diskuterats på möten uppenbaras nu för mig, säger Martin Jarstål som är sin egen för första gången.
Men han är inte ensam. Tillsammans med sambon Mattias Berglund ska han driva två Coopbutiker i franchiseform. Sambon är redan franchisetagare på Coop Engströms livs i Bromma sedan tre och ett halvt år. Tillskottet är Coop Essingen på Stora Essingen i Stockholm.
Tidigare var Martin Jarstål som mest tre år på varje område, förutom de senaste sju åren då han varit reklamchef på Lidl.
– Att gå vidare har bubblat upp ett tag. Men att bli sin egen hade aldrig hänt om inte min sambo visat vägen. Det känns tryggt att driva butikerna tillsammans, att kunna ta beslut på högre nivå och driva igenom dem känns roligt.
Hur känns det att växla från reklamchefsjobb till att driva butik?
– Sjukt roligt. Det var inte tråkigt förut, men detta är ännu roligare än jag trott. Sammanhållningen i personalgruppen och att det man beslutar får verkan direkt känns verkligen inspirerande.
I jobbet som chef för inhousebyrån på Lidl har han jobbat med ledarskap men också kreativt. Nu kommer kreativiteten att ta sig uttryck på andra sätt och själva butiksmiljön inspirerar.
– Man skapar i en levande miljö när man jobbar med engagerande personer. Här måste vi leverera varje dag.
Trivs jag inte ser jag till att få en förändring.
Martin Jarståls fokus kommer att ligga på Coop Essingen vid övertagandet den 1 mars medan sambon Mattias Berglund fortsätter att driva Coop Engströms livs. På sikt ska de drivas ihop.
– Det är knappt 20 minuter, med Nockebybanan som går utanför butiken och tvärbanan från Alvik, till Coop Essingen. Vi ska hitta samordningsvinster som att personal kan jobba i båda butikerna. Butikerna har en liknande kundkrets så vi försöker få in leverantörer på båda. Butikslagad mat ska samordnas och butikerna kan inspireras av varandra.
Martin Jarstål beskriver sig som mer sifferinriktad än Mattias Berglund och bra på analys.
– Mattias är mer av en idéspruta. I slutändan ser vi samma sak men har olika vägar dit.
Han tillstår att det känns lite läskigt att kasta sig ut i företagande, något som inte funnits i tankevärlden tidigare.
– Utan Mattias hade jag inte tagit steget. Det är lyxigt med ett säkerhetsnät. Det här är olikt mig.
Hur blir det att jobba tillsammans, tror du?
– Det kommer att gå bra. Efter det senaste renoveringsprojektet har vi hittat ett bra sätt att jobba på.
Martin Jarstål
Aktuell: Byter reklamchefsjobbet mot handlarjobb.
Ålder: 43 år.
Familj: Sambo.
Bor: Jakobsberg.
Fritid: Renovera och fixa. Bygger flygplans- och andra modeller; det är roligt, kreativt och lite meditativt. Mellofantast. Kompisar samlas och äter och tittar. När Loreen vann 2012 då förstod jag hur det är att vara sportintresserad.
Favoriträtt: Husmanskost som pannbiff med potatismos och amerikansk mat, exempelvis, friterat och ribs.
Favoritprodukt: Pepsi max.
Roligaste delen i jobbet: Variationen. Dagen innehåller många moment där man kan påverka på olika sätt.
Bakgrund: 20 år på Lidl. De senaste sju åren som reklamchef. Började som kedjans yngsta butikschef, 22 år, i Falköping. Distriktschef i Skåne och Blekinge, projektledare på försäljningsavdelningen på huvudkontoret och informationschef.
Utbildning: Civilekonom, international marketing och retail management.
Mål: Ha roligt på dagarna utan kvantitativa mål och att ha åstadkommit något. Vill att livet ska röra på sig. När jag väl lämnar in vill jag ha haft ett bra liv.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.