Ombyggd ostdisk lyfte försäljningen – ”ökar matkänslan”

Det är dagarna efter nyår när Fri Köpenskap är på besök och det är fortfarande lite si och så med vissa leveranser. Färskvarucheferna Brian Pedersen och Aleksandra Jelic ber om ursäkt för att det gapar tomt i några av hyllorna.
– Vi byggde om ostdisken strax före jul för att göra det bättre för kunderna. Flytten till shop-around-öar var lyckad och lyfte försäljningen av ost med cirka 20 procent i delikatessen, säger Aleksandra Jelic och Brian Pedersen och förklarar att butikens gäster gärna satsar på det där ”lilla extra”.
– Vår kundkrets är intresserad av ost och nyheter inom segmentet. Vi kan också konstatera att vi är billigare på det än de exklusiva specialbutikerna i Malmö som säljer på ”känsla”, förklarar Brian Pedersen.
Att göra ostinköpen till något extra och verkligen satsa på ost som delikatess är ett beslut som mognat fram gradvis. Flytten av ostdisken uppges bara vara ett första steg i satsningen på att skapa ett ännu större showroom med ännu mer saluhallskänsla.
– Vi ifrågasätter oss själva hela tiden, det ger utrymme till förbättringar. Fram till att vi hittar formen har vi råd att göra sämre affärer på osten eftersom vi har en hel butik som backar upp oss. Därför vågar vi satsa som vi gör, säger Brian Pedersen.
5 tips
Så skapar du en bra ostavdelning
1. Kunskap om produkterna ger trovärdigt intryck.
2. Personalens engagemang bidrar till inspiration och merförsäljning.
3. Bra leverantörer tipsar om nyheter och bidrar till utvecklingen av kategorin.
4. Var lyhörd för kundernas frågor och önskemål.
5. Bygg en inspirerande avdelning, gärna med saluhallskänsla.
Inklusive hushållsostarna står ostförsäljningen i dag för cirka sju procent av butikens omsättning.
– En imponerande siffra redan, tycker färskvarucheferna och understryker att det är den kunniga och dedikerade personalen som bäddat för framgången.
Ett redskap som säljer bra uppges vara storytelling. Att ost kan ha en intressant historia lärde sig svenska konsumenter bland annat vid återlanseringen av Västerbottensost för några år sedan.

Tysta demos, med smakprover på disken, förekommer ofta och två gånger om året arrangerar butiken en ostfestival.
– Då bjuder vi in alla våra leverantörer som får möjlighet att demonstrera och bjuda på smakprov från sitt sortiment. Det är uppskattat och drar med sig ökad försäljning även av hushållsosten, berättar Aleksandra Jelic.
Fram till att vi hittar formen har vi råd att göra sämre affärer på osten eftersom vi har en hel butik som backar upp oss. Brian Pedersen
Relationen till leverantörerna upplevs som ett viktigt stöd i vardagen, både som kunskapsbank och för tips om nyheter på marknaden.
Olika lagringar av parmesan säljer bra året om liksom hårdostar som Gruyère. Runt jul fick i år den gamla kombon ädelost på pepparkaka ett oväntat uppsving och bland ett 50-tal ostar i färskvarudisken tronar nykomlingen Basajo, en prisbelönt italiensk fårmjölksost som verkligen kittlar smaklökarna.
– Det händer saker på det här området, hela tiden. Vad alla kanske heller inte vet är att långlagrad hårdost är naturligt laktosfri och den laktos som eventuellt finns kvar bryts ned av mjölksyrebakterier. Det kan vara bra att ta till sig när efterfrågan på laktosfritt ökar som den gör.
Ost är en tacksam kategori att arbeta med på många sätt, framhåller Brian Pedersen. Att lyfta ut osten ökar matkänslan i hela butiken och försäljningen av ost drar med sig merförsäljning för andra kategorier som kex, marmelader, chark och tillbehör.
Som produkt upplevs ost även vara relativt ”ofarligt” att arbeta med. Produkten håller länge och spillet är minimalt.
– Som butik har vi har en passion för mat och matglädje, där ligger vårt hjärta. Med alla specialiserade grannbutiker här på Emporia känner vi oss trygga i vårt fokus.
– Därför kommer vi aldrig att vinna varken ”Årets kontorsavdelning” eller ”Årets skönhetsavdelning” på Dagligvarugalan, skrattar Aleksandra Jelic och Brian Pedersen.
Ica Kcantum Emporia
Öppnade: Oktober 2012.
Handlare: Johanna Isaksson.
Omsättning: 350 miljoner kronor.
Anställda: Cirka 110 personer.
Anställda i delikatessen/osten: Cirka 10 personer.
Säljyta butik: 3 200 kvadratmeter.
Säljyta delikatess: 20 kvadratmeter.
Besök/år: 1 240 000.
Genomsnittsköp: 330 kronor.
Kassalinjer: Sex stycken totalt.
Öppettider: 7–22, alla dagar.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.