23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Många skiften om vad som är sanning i matbranschen

Trendexperten Christina Cheng framför i sin krönika en förhoppning om att vi alla kan hålla två tankar i huvudet när affärsmodeller snabbt ska skiftas för att ta hänsyn till mer hållbara matsystem.  

En sak som slår mig när jag tittar tillbaka på mina första 25 år i matbranschen är hur många skiften vi sett under den här tiden. Precis innan millennieskiftet så var matfett ohett. Livsmedel skulle lösa ett praktiskt problem i vardagen gärna fort och billigt. Och mat var något högst individuellt.

Därför fick Marion Nestles bok ”Food Politics” stor uppmärksamhet i början på det nya årtusendet där hon tydligt korrelerade reklaminvesteringar från matföretag med den amerikanska BMI-kurvan, och pekade på att matintaget inte bara är individens ansvar utan även samhällets.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|