Ica Pakets chef: Kan erbjuda stor precision i vår leveranssäkerhet
Det var i början av oktober förra året som Ica lanserade den nya tjänsten Ica Paket. Syftet är att ta vara på det tomma utrymmet vid transporten av livsmedelsleveranserna från Icas distributionsplatser till butik. Paketen får helt enkelt samåka med maten till ombuden.
– Vi har väldigt många ombud, alltså Icabutiker, som tycker att det här är helt rätt och vill vara med, säger Lotta Wollentz, chef Ica Paket på Icagruppens innovationshub Icax, som tagit fram tjänsten.
Ica Paket samarbetar med Early Bird som hämtar in paketen hos e-handlarna. De i sin tur transporterar paketen till deras sorteringsanläggning, där de sorteras och skickas vidare till Icas distributionsplatser för att sedan gå ut till butik.
– Vi har stort intresse från e-handelskunderna som vi nu arbetar hårt med för att få in i Ica Pakets tjänst och lösning. I dag är vi live med Adlibris, Kjell & Company, Apotek Hjärtat och ICIW. Vi har avtal med totalt 15 aktörer och fler håller på att ansluta sig, säger Lotta Wollentz.
– Vi hoppas och tror att många fler kommer att se fördelarna med samleveransen av paket och livsmedel. Men även också en garanti på att deras paket hamnar på en Icabutik, tillägger hon.
Vad är fördelarna med er tjänst för e-handelsföretagen?
– Ica har ett av Sveriges största och mest stabila logistiknätverk och det gör att vi kan erbjuda stor precision i vår leveranssäkerhet. Det vi vill vi ta vara på och skapa en kundresa där konsumenterna tydligt kan följa paketet samt löpande få information om beräknad ankomsttid, säger hon.
För att bygga konsumentkommunikationen och spårningstjänsten, där paketkunderna kan följa sina paket, görs genom partnern Ingrid.
Paketlösningen kommer för ombuden att vara som det har varit innan, menar hon. Den stora skillnaden är att paket- och matleveranser kommer samtidigt. Vilket kan vara en tidsvinst.
– Det finns naturligtvis också en hållbarhetsaspekt med att samordna mat- och paketleveranser. Klimatperspektivet utifrån att vi inte lägger på några nya bilar utan tar vara på de existerande bilarna som redan rullar på vägarna och fyller dem. Jag tycker personligen att samtransport, när man ser på marknaden och inom logistik, är ett väldigt intressant ämne. Att vi tar vara på de bilar som redan är i rullning i dag. Det är ett tydligt klimatsmart tänk.
Har ni sett några mätbara effekter av det arbetet hittills?
– Vi startade i oktober så det är väldigt tidigt att säga. Än så länge har vi inte några tydliga mätbara effekter. Vi är i en tidig fas med den här lösningen. Vi har börjat räkna och fortsätter att göra det.
Antalet ansluta butiker till Ica Paket är i dagsläget 310 ombud. Innan 2024 är slut kommer 800 att vara anslutna av de 900 ombuden som finns, menar hon.
Vad är nästa steg i den utvecklingen?
– Vårt fokus just nu är att få tjänsten att växa, och att få med oss fler e-handlare.
Vore det inte bra att kunna göra på samma sätt till konsument som har hemleverans av mat?
– De planerna finns inte i dag. Den riktningen, strategiskt, är väldigt spännande, för att skapa enkelhet för kunden. Där finns det en spännande potential, att kunna få hem paketen med maten, avslutar Lotta Wollentz.
Läs också om jakten på paketkunderna och ombudens betydelse för butik.