Därför har Ica To Go fräschats upp – ”Det går fortare”

Det har inte varit någon pompa och stått. Ica har inte ens skickat ut ett pressmeddelande. Men i smyg har kedjan lanserat en ny Ica To Go-app.
I förra veckan gick kedjan ut med det man kallar för Ica To Go 2.0.
– Vi har släppt en ny app för att mer efterlikna det manér kunderna är vana vid i den vanliga Ica-appen. Från början var Ica To Go en innovation som utvecklades i vår innovationshubb Icax. De tog fram en prototyp och kollade att konceptet gick hem hos slutanvändaren. Men i vintras har vi tagit över den till Icas ordinarie tjänsteutbud och nu har vi byggt om den och sett till att den följer samma stil som Ica-appen, säger Fredrik Vik, som är affärsansvarig för Ica To Go.
Förändringarna är främst grafiska. Det handlar bland annat om att menysystem och liknande ska likna varandra i de olika apparna. Tanken är att underlätta för kunderna.
– Vi har inte satt upp några mål. Men vi mäter hela tiden hur lättanvänd tjänsten är för kunderna. Vi följer trafiken för att se att det går fortare och blir enklare, säger Fredrik Vik och lägger till:
– Det är vår vision att förenkla för kunderna och göra varje dag lite enklare. Det försöker vi göra även med denna release.
Hur har det gått hittills sedan nylanseringen?
– Det kan jag tyvärr inte svara på än. Som det alltid är när man släpper nya saker kommer vi säkert att upptäcka flera barnsjukdomar. Men i det stora hela tror jag att det gått bra.
Senast Fri Köpenskap gjorde en genomgång av antalet butiker som kopplat upp sig till To Go-tjänsten som möjliggör att ha obemannade öppettider låg siffran på 56. Kedjan räknar att 20-25 butiker per år ansluter sig och att 2024 kommer att sluta med 75-80 anslutna butiker.
– Vi jobbar med funktionaliteten för att det ska bli enklare för våra handlare att hantera obemannade butiker samt att vi även tittar på att möjliggöra för fler nationaliteter att identifiera sig och komma in i butiken, vid exempelvis gränshandeln. Så i stort är det fokus på att få smidigare hantering för butikerna att driva sin försäljning och få in nya kundgrupper, säger Fredrik Vik.