Påsksmäll för matbutikerna men e-handeln ökar
Kalendereffekten var -3,2 procent på grund av att påsken var tidig i år och inföll i mars jämfört med april i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,2 procent.
– Påskveckan är en av årets största försäljningsperioder, vilket förklarar de stora skillnaderna i försäljningsutveckling mellan mars och april. Om försäljningen under mars och april 2024 slås ihop och jämförs med samma månader 2023 är dock utvecklingen positiv med cirka 3,3 procent. Försäljningstrenden i dagligvaruhandeln är med andra ord stabil, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i de fysiska butikerna sjönk under månaden med 0,6 procent. Samtidigt som e-handeln fortsätter att öka och hamnde på 12,6 procent. E-handeln har stigit med 2,6 procent det senaste tolv månaderna.
Den totala andelen för e-handeln uppgick till 4,5 procent dagligvaruförsäljningen.
– I april var e-handelsutvecklingen positiv, såväl hemleverans som upphämtning i butik. E-handelsandelen ligger stabilt på 4,5 procent, varav närmare 60 procent utgörs av hemleverans, skriver Karin Brynell.