23948sdkhjf

Butiken som håller sig på tårna: ”Våra kunder älskar nyheter”

Tiktokhylla, vegodestination och tonicrum. På Ica Maxi Nacka är man inte rädda för att helhjärtat hoppa på trender.

Ica Maxi Nacka är en erfaren aktör på Dagligvarugalan. I personalrummet är en hel vägg täckt av utmärkelser där den allra senaste gäller Årets uppstickare som man vann på galan i höstas.

Med en hög standard har denna butik blivit en matdestination för många konsumenter, där man både kan hitta spännande varumärken och roliga exponeringar. De har på ett spännande sätt snappat upp nya trender genom att scanna sociala medier, och skapat exponeringar i butik, där de på ett helt nytt sätt lyckats introducera det som är hett just nu. Juryns motivering till Ica Maxi Nackas vinst

När butiken själv får lyfta några exempel på exponeringar från året som föranledde priset, nämner man bland annat sin Tiktok-hylla där heta artiklar från den populära appen exponeras. En annan är vegodestinationen, en ö i butiken med enbart vegetariska artiklar.

– När vi gör något, så sticker det helt enkelt ut och det blir stort och det blir tydligt. Det blir maffigt när vi väl hittar på något, sammanfattar Joel Eriksson, pris- och sortimentsansvarig, genomslaget på åtgärderna.

Sedan prisutdelningen har man invigt ytterligare en storsatsning. Vid dryckesavdelningen har man byggt upp ett helt rum dedikerat för enbart tonicvatten.

Fem tips från butiken

  1. Lyssna på kundernas önskemål
  2. Våga testa
  3. Se möjligheter och marknadsför
  4. Agera snabbt
  5. Goda leverantörskontakter

I sin roll på butiken är det Joel Erikssons jobb att ha antennerna ute, att skanna sociala medier som just Tiktok men även Facebook och Instagram efter de senaste trenderna. Men också att sålla och värdera tips och idéer från de cirka 300 i personalen.

– En av framgångsfaktorerna är att vi har kollegor som har spröten ute och tycker om nyheter. Vi vet ju att våra kunder älskar nyheter och vi försöker hela tiden ligga steget före, förklarar marknadschef Fredrik Bjurhult.

Även kunderna kommer med önskemål via en QR-kod som de kan skanna i butiken och så gäller det att ha en dialog med leverantörerna som inte sällan har åsikter och förslag. Dessutom åker man ofta ut till andra butiker för att hämta inspiration.

Vågar ni chansa mycket?

– Jag kan tycka att vi vågar chansa. Sen ligger det så klart lite tanke bakom så att man inte går helt vilse. Men vi är också väldigt bra på att tweaka saker. Någonting som är bra kan bli ett snäpp bättre, säger Joel Eriksson.


Hur snabbfotad kan man vara i en så stor butik?

– Vid alla förändringar behövs både involvering och planering. Lite koll på saker och ting måste du ha före, men när det väl är dags förhåller vi oss oftast på max en vecka beroende på vad det är för ingrepp, berättar Joel Eriksson.

– När något är kopplat till sortimentet är det en grundförutsättning att det har rätt certifikat för att få leverera till oss. Annars kan det ta en vecka extra, fyller Fredrik Bjurhult i.

När det gäller att identifiera nästa trend är det inte enbart de långsiktiga som är viktiga. Även de med kort brinntid har sin funktion i att hålla sortimentet levande. Oavsett om det är något helt nytt som frystorkat godis, eller en variant på något välbekant som hamburgare eller semlor.

– Vi vill vara först med det som alla vill testa. Kunderna är här 1,8 till 2,1 gånger per vecka, 52 veckor om året. Då måste man twista någonstans för att skapa en upplevelse för kunden så att man känner att det händer någonting.

Andra mervärden som butiken jobbar med är etiketterna ”Nackas egna” egenproducerat och ”Nackas utvalda” och ”Maxi Lokalt” där man lyfter mellan 50 och 70 lokala leverantörer beroende på årstid.

– Jag tycker själv att det är de roligaste samarbetena. När man får till någon lokal, mindre leverantör som säljer något som kunderna efterfrågat under en längre tid, förklarar Joel Eriksson.

Ica Maxi Nacka

Handlare: Emma Nilsson
Butiksyta: 7 000 säljyta
Antal anställda: 300 st
Omsättning 2023: 824 789 000 kronor
Vinster och nomineringar: Årets Butik, Fernando Di Lucas Hederspris, Årets Ekoinsats, Årets Fiskavdelning, Årets Mejeriavdelning, Årets Nackaföretag, Guldkompassen

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125