Coop nöjda med swish-test – men inte aktuellt med bred utrullning
Under fem veckor har Coop testat Swishs nya självskanningsfunktion i sin butik i Coop Center i Solna.
– Det är främst anställda som testat, men även besökare kunde testa, berättar Vilma Reponen.
Swish lanserade sin självskanningsfunktion i mars. Jula var först i detaljhandeln att testa den, medan Coop var först i dagligvaruhandeln.
– Vi ville göra testet för att vara lite på hugget. Vi har kommit ganska långt i utvecklingen av betalsätt på Coop, så vi är alltid måna om att testa nya saker. Dessutom ville vi skapa medvetenhet om självskanning generellt, och fördjupa samarbetet med Swish.
– Det kan dessutom bli ett kundkrav så småningom, säger Vilma Reponen.
Trots det är det inte aktuellt med någon bred utrullning för Coop i nuläget.
– Det finns en del som Swish skulle behöva utveckla först. Vi har ju också Scan & Pay som vi utvecklat under flera år. Men vill föreningarna och medlemmarna ha det, får vi titta på det.
En av de viktiga funktioner som saknas är integration med Coops medlemsprogram.
Under testet fick de som testade en rabatt på fem procent på köpen, som Swish subventionerade, eftersom det inte utgick några medlemspoäng på de köpen.
– Att integrera med vårt medlemsprogram är något vi absolut vill göra.
– Stöd för medlemsidentifiering är på väg och kommer efter sommaren, säger Charlotta Lindblad, kommunikationschef på Swish,
Det aktuella testet innebar alltså att självskanningen gjordes direkt i Swish-appen. Kassabetalningar med Swish har Coop haft ett tag, och cirka 500 av landets drygt 1 200 Icabutiker ger också möjligheten.
Nu senast har också Lidl infört möjligheten att betala med Swish i kassan.
– Vi vill att det alltid ska gå att betala säkert, snabbt och utan hinder på Lidl och därför är vi glada över att erbjuda Swish som betalningsmetod. Swish är efterlängtat av våra kunder och fungerar perfekt när man har glömt plånboken eller om det blir något strul med kortbetalningen, säger Henrik Isaksson, head of business consulting på Lidl.