Hemligheten bakom Maxibutikens galna tillväxt – ökade 100 miljoner

Förra hösten rapporterade Fri Köpenskap om Ica Maxi Kungälvs framfart. I en granskning av alla landets Maxibutiker visade Ica Maxi Kungälv störst organisk tillväxt under 2022. Nu visar det sig att ökningen det efterföljande året till och med var ännu större. Bolaget redovisade vid årsskiftet en nettoomsättning på en bit över 694 miljoner kronor, en ökning på nästan 100 miljoner jämfört med 2022 då motsvarande siffra blev närmare 598 miljoner kronor. I procent landar ökningen på cirka 16 procent. Enligt handlare Sofie Klingberg beror det till största del på ett fortsatt fokus på låga priser.
– Vi har investerat mycket i pris och kommer fortsätta att göra det framåt också. Vi jobbar ständigt mot vår vision som är att vara det enklaste och billigaste valet för Kungälvsborna. Sen satsar vi även mycket på marknadsföring, framför allt digital marknadsföring och utvecklar det ständigt.
Förra året drog man dessutom i gång med särskilt riktade klippdagar (Klippmania) som förutom uppskattning från kunderna även har lett till ökad räckvidd i marknadsföringen.
Tittar man än längre bak i boksluten visar sig en imponerande kurva för butiken som hunnit fylla 25 år. Sedan 2019 har omsättningen ökat med över 50 procent. Då låg den på 460 miljoner kronor. Ökningen inleddes ungefär samtidigt som Sofie Klingberg tillträdde som ställföreträdande handlare 2019. 2021 köpte sedan hon och kompanjonen Johannes Larson verksamheten.
Vad är det i ditt ledarskap som bidragit till den här tillväxttakten?
– De tidigare handlarna har byggt upp en fantastisk verksamhet som vi har utvecklat vidare. Vi har ett långsiktigt arbete med oss i ryggen som vi både förvaltar och utvecklar tillsammans. Men vi har haft en hög investeringstakt sedan vi tog över och det har gett resultat.
En annan framgångsfaktor är att man satsat ordentligt på personalen, menar Klingberg.
– Vi har tillsammans med dem tagit fram företagets värderingar, en gemensam vision och byggt om personalutrymmet för att skapa en trivsam miljö.
En annan faktor är att staden Kungälv växer. Utanför butiken har det byggts en hel del bostäder de senaste åren. Förra året växte kommunen med 1,5 procent och 2019 öppnade köpcentret Kongahälla några hundra meter bort. Där har det förvisso även öppnat en Coop.
– Det är alltid bra med konkurrens. Det gör att vi måste spänna bågen ytterligare och vara ännu mer proaktiva i vårt arbete framåt. Så det har vi bara sett som utvecklande egentligen.
Trots de stora kliven för butiken de senaste åren ser man ut att gå framåt även i år.
– Vi har fortsatt investera i pris och har flera aktiviteter på gång för att ständigt utvecklas framåt. Så 2024 ser lovande ut, berättar Sofie Klingberg.