Hemköp utökar flaggskeppet flera hundra kvadratmeter – ”En större investering”
Under 2021 påbörjade Hemköp en utrullning av ett nytt butikskoncept där man skulle modernisera varenda etablering i beståndet. Planen var att gå i mål med projektet i år och nu när man börjar närma sig mållinjen har det blivit dags att göra om en av kronjuvelerna.
Hemköp Torsplan i Stockholm, som är en av de största butikerna in om kedjan, har påbörjat en ombyggnation som ska hålla på i några månader. Tanken är att vara klar med projektet under vecka 27, strax efter midsommar.
–Vi har de senaste åren valt att modernisera i princip hela vårt butiksbestånd, i olika omfattning. Vår Hemköpsbutik på Torsplan är mycket uppskattad av kunderna som bor och arbetar i området, men har ett äldre koncept och därför väljer vi nu att göra en större investering i kundmötet i en av våra största butiker, skriver Daniel Sandhaag, projektledare för etablering på Hemköp, i ett mejl.
Butiken kommer bland annat att investera i ny belysning samt byta ut kyl- och frysdiskar. Planen är också att expandera och få mer butiksyta.
– Ja, vi utökar bland annat butiksytan med några hundra kvadratmeter, gör en stor modernisering som omfattar allt från material till färg och ett helt nytt kundvarv. Deli och Fisk kommer få den mest framträdande platsen i butiken för att inspirera och fånga kunden tidigt och såklart fokus på vår varm och kallmat som utökas. Förbutik flyttar upp en våning till gamla Rekobutiken en trappa upp vid markplan, skriver Daniel Sandhaag.
Hur omfattande är renoveringen?
– Det är en av dom större ombyggnationer vi gjort på Hemköp.
Ursprungligen var tanken med det nya konceptet att skapa en varm och inspirerande butiksmiljö med fokus på färskvaror och enkelhet för kund. Men ett annat viktigt element är att förenkla kundvarvet.
– Vår förhoppning är att det kommer innebära ännu mer matglädje och inspiration för våra kunder, där vårt breda utbud verkligen kommer till sin rätt, och naturligtvis även att våra kollegor i butiken uppskattar moderniseringen och det nya kundvarvet, det är ju de som arbetar i butik och tar hand om våra kunder varje dag och deras input har också varit väldigt värdefull i moderniseringsprocessen, skriver Daniel Sandhaag.