Därför är butikens pulserande hjärta en vinnare två år i rad

Solen skiner och våren kikar in genom entrérutorna. Några steg in i butiken möts kunderna av allt som förväntas av en grillpremiär. Butikspackat kött i en kyldisk till vänster och tvärs över gången en färgsprakande exponering med förkokt majs och färska, iögonfallande primörer.
Efter många års arbete ute på butiksgolvet har säljledaren Anette Jakobson god kunskap om årstiders och storhelgers växlingar.

– Det går inte att inte vara intresserad av det man jobbar med. Man måste tycka att det är roligt och brinna för att locka in kunden, säger Anette Jakobson och försöker sätta ord på känslan av att få till helheten och hur man känner sig när man lämnar arbetet för dagen och alla exponeringar är på plats och hela avdelningen känns perfekt.
– Kunderna plockar och när man är tillbaka igen nästa morgon ser det sällan likadant ut. Då är det bara att börja om från noll igen, skrattar hon.
I Lund uppges det finnas ett genuint intresse för svenska och lokalproducerade frukter och grönsaker. Det var den inriktningen som bidrog till fjolårets vinst; lokalproducerat med fingertoppskänsla för säsongsvariationer och nära samarbeten med odlare i närområdet.
– Kunderna vill ha svenskt och många tänker mycket på miljön. Folk handlar gärna säsongsrelaterat även om det blir allt svårare för oss att förstå trender. Till exempel vad förväntas av en nyårsmeny? Nuförtiden handlar det inte bara om hummer och entrecôte utan även om nya inriktningar, inte minst vegetariskt.
5 TIPS
Så skapar du en bra frukt- och gröntavdelning:
1. Tänk säsong och lyft gärna fram det lokala utbudet.
2. Skapa bra och lockande prispunkter i kundvarvet.
3. Satsa på volym, det är trevligt och inbjudande.
4. Avdelningen ska vara fräsch och påfylld alla veckans dagar.
5. Tillgodose kundens önskemål.
Trots ökad konkurrens från Ica-grannen som precis skrudat om till Maxi-kostym har andelen frukt- och grönt bara minskat marginellt. Minus 0,2 procents försäljning på ett helår, trots kostnadsökningar som fått massiv kritik, är inget som oroar.
– Våren är dock en tråkig mittperiod med högre priser och ibland är det dålig åtkomst på vissa växtprodukter. Många kunder tycker att det är dyrt och vi svarar så gott vi kan om de frågar. Klimatförändringar med torka och översvämningar ställer tyvärr till problem i alla led.
Med sex dedikerade anställda som ständigt fyller på, flyttar exponeringar och kommunicerar med kunderna har frukt- och gröntavdelningen kommit att bli butikens pulserande hjärta. Experimentlustan, som Stora Coop Lund gjort sig känt för även i den egna organisationen, lever fortfarande även om ett investeringsstopp begränsar något för tillfället.
Ett nytt sortiment med kallpressad juice har ändå tagit plats på avdelningen och som en extra service kan den som är i färd med att inhandla avokado testa fruktens mognadsgrad i en avokadoskanner.
Skåpen med färska kryddor har däremot skickats tillbaka då de inte fungerat som de ska. Ett tag testade man även isbäddar men för att få det att fungera krävdes mycket underhåll. Högt på önskelistan står just nu nya, öppna kylar.
– Avdelningen är stor och vi satsar på hög volym, det är säljande. I diskar med blindbotten, som används av i princip alla i branschen, kan det se extra maffigt ut. Med volym blir det tyvärr också en del fysisk förstörelse. Vår fys låg på 2,4 procent ifjol, det är svårt att undvika för man kan inte sälja slut på allt, förklarar Anette Jakobson.
Den 30 april slutar Stora Coop Lunds butikschef Lennart Martinsson. Som en stor inspiratör har han bidragit till en anda som gjort att även avdelningar som bageriet och förbutiken vunnit i sina respektive kategorier på Dagligvarugalan. I år var Stora Coop Lund dessutom en av tre finalister i kategorin Årets butik.
– Det är så klart tråkigt för oss men kul för honom att gå vidare i livet, säger Anette Jakobson, som inte tvekar över vad personalen vill se hos sin tillkommande butikschef.
– Med frukt- och grönt, färsk fisk, butiksstyckat kött och stor delidisk är vi starka på färskvarusidan. De manuella bitarna lockar många kunder så vi hoppas det får fortsätta så.

Stora Coop Lund
Öppnade: 2 december 2010.
Butikschef: Lennart Martinsson.
Omsättning: 501 miljoner kronor.
Anställda totalt: 170 personer.
Säljyta frukt & grönt: 300 kvadratmeter.
Totalgrossist frukt & grönt: Everfresh, med leveranser 7 dagar i veckan.
Kassalinjer: 15.
Öppettider: 7–22, alla dagar.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.