23948sdkhjf

Willys vd: Vi har inte ett fullt utbyggt butiksnät ännu

50-årsjubilerande Willys fortsätter att öka i omsättning. Gaspedalen för etableringar är tryckt i botten, då en tredjedel av kommunerna saknar Willys. Nästa år passeras 250 butiker, tror vd:n Nicholas Pettersson.

När Nicholas Petterson tillträdde som vd för Willys i början av förra året rådde det ett kraftigt priskrig mellan kedjorna. Ica hade precis annonserat prissänkningar på en miljard, vilket satte Willys lågpriskoncept på prov. Det märks på tillväxten som saktade ned jämfört med 2022 och 2023.

– Jag är väldigt stolt över uppslutningen som vi gjorde efter första kvartalet förra året när vi märkte att vi blev utmanade både på prislöfte och att vi mötte väldigt tuffa tillväxttal. Att vi samlade oss och att vi slutade 2024 med att växa mer än marknaden, och i volym dessutom. Och att vi infriade vårt prislöfte. Det var ett grymt arbete som lades ned i organisationen och det fick vi bra betalt för i slutet av året. Även på första kvartalet i år. Det är jäklig bra genomförandekraft i organisationen, säger Nicholas Pettersson, vd för Willys, till Fri Köpenskap.


Hur skulle du beskriva att klimatet i dag?

– Det är fortfarande mycket fokus på pris och konkurrenterna har vässat sig i förhållande till var de befann sig för några år sedan. Men det här är vår hemmaplan, något vi hållit på med i 50 år – vilket Willys också fyller i år. Men det är klart att vi har fått jobba hårdare och varit mer utmanade de sista året. Pris är definitivt fullt levande.

Så har Willys utvecklats
Antal Willys Antal Willys Hemma Rörelseresultat (Msek)* Nettoomsättning (Msek)
2024 184 57 1 992 45 775
2023 180 54 2 077 43 757
2022 173 52 1 859 37451
2021 168 51 1 512 32 424
2020 162 50 1 551 31 793
2019 156 50 1 429 29 029
2018 151 49 1 197 27 066
2017 151 48 1 020 25 415
2016 148 48 922 23 164
2015 144 50 896 22 320
2014 139 52 870 20 974
2013 136 47 808 20 394
2012 128 46 796 19 407
2011 126 44 775 18 904
2010 119 41 772 18 613

År 2023 passerade Willys 40 miljarder kronor i omsättning och förra året gick de förbi 45 miljarder. På frågan om de kommer att passera 50 miljarder under 2025 svarar han:

– Vi ger inga prognoser. Tittar vi på första kvartalet i år gick vi betydligt bättre än marknaden, och det är en målsättning att alltid prestera bättre än marknaden. Om det landar på 50 eller något annat det får vi se.

Totalt har Willys 241 butiker i Sverige bokslutet 2024. Enligt Willys etableringschef Heinz Möller trodde han att de kommer att nå 250 butiker under året. Nicholas Petterson är något mer försiktig.

– Det får vi se om vi gör. Men att vi kommer att göra det nästa år är jag helt övertygad om i alla fall. Det är en av våra viktigaste delar. För även om vi är 50 år är vi ändå förhållandevis nya i det formatet som vi verkar i just nu. Vi har väldigt stor kundefterfrågan och vi saknas fortfarande i en tredjedel av kommunerna. Samtidigt kan vi också förtäta oss. Det är vår absoluta styrka i förhållande till våra konkurrenter, att vi inte har ett fullt utbyggt butiksnät ännu. Sedan gäller det att etablera i rätt lägen.

Etableringstakten på det nya året har varit ovanlig hög, men arbetet med att starta nya butiker har under längre tid gått trögt.

– Det är en effekt av kriget och ränteläget, och att många exploatörer var ganska försiktiga med att finansiera sina byggprojekt är en annan förklaring. Samtidigt tar etablering tid och jag har tryckt på ganska hårt sedan jag kom in att det finns i en stor potential att kunna möta kunder på fler ställen i landet. Och nu är det här ännu viktigare, även om det alltid har varit viktigt.

Han menar att det är generellt är många fler konsumeenter som ser Willys som ett alternativ i dag än vad det var tidigare.

– Det är så många fler som vill handla hos oss och det är därför som etableringen blir så viktig. Det var tydligt under inflationen att man var beredd att åka väldigt långt för att handla på Willys. Willysbutikerna behöver därför komma närmare till konsumenterna.

Det är så många fler som vill handla hos oss.

De två koncepten Willys och Willys Hemma har med tiden blivit mer renodlade sinsemellan.

– Willys Hemma ser vi primärt som storstadsbutiker och vi känner att vi har hittat rätt med det konceptet. Fokus kommer att vara på att etablera inne i större städer, och inte på landsbygden. Vi har hittat ett bra format och har en väldigt fin utveckling på Willys Hemma också.

Enligt Pettersson var Willys första kvartal i år ett styrkebesked. Men det finns en del utmaningar under 2025, framför allt att kunna behålla personal.

– Du är aldrig bättre än senaste kundmötet och utmaningarna ligger i att vi tar hand om kunden som vi numera har i Willys varje vecka. Vi har en personalutmaning också, då vi varje år anställer runt 3 000 medarbetare. Det är otroligt viktigt att vi tar hand om dem på ett bra sätt och investerar i dem, och får dem att stanna under längre tid. Det är en utmaning i en turbulent miljö. Lyckas vi med det kommer det att vara ett väldigt positivt år för Willys 2025.

Willys har under en längre tid varit ledande inom e-handeln, speciellt kring hämta i butik-konceptet.

– Förut pratade alla om e-handel och nu gör ingen det. Men det man kan säga är att det är en väldigt viktig del för Willys, utifrån att vi har en mycket större e-handelsandel än vad vi har i marknadsandel i fysisk butik. Det är ett tecken på att kunna tillgängliggöra Willys för alla. Så det är en väldigt viktig strategisk del för Willys framgent, avslutar Nicholas Pettersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109