23948sdkhjf

Icas 15 bästa butiker på Facebook – ettan förklarar framgångarna

En Ica Supermarket är återigen störst av alla matbutiker i landet på Facebook, enligt Maktbarometern.

Som Fri Köpenskap tidigare rapporterat är Ica bäst bland dagligvarukedjorna på sociala medier. Det visar Medieakademins och Mynewdesks kartläggning Maktbarometern, där man mäter vilka företag som når och engagerar flest svenskar på sociala medier. 

Ica kammade hem en andraplats bland alla bolag på sociala medier, endast slagna av Nocco. Ica var den enda dagligvarukedjan att ta sig in på topp 30. Närmast bakom kom Lidl Sverige på 38:e plats.

Sett till enskild plattform presterar Ica särskilt bra på Facebook. 15 Ica-butikers konton är med på topp 150 i sammanställningen. Allra högst placerar sig Ica Supermarket Klingan i Grums som är 27:a av alla företag i landet. Butiken var även landets bästa året dessförinnan.

Ica-konton som är topp-150 på Facebook

  • 27. Ica Supermarket Klingan Grums
  • 91. Ica Sverige
  • 98. Ica Nära Kristinehamn
  • 100. Ica Maxi Jönköping

Plats 101-150

  • Ica Nära Hallsås
  • Ica Supermarket Orrby
  • Ica Supermarket Noltorp
  • Ica Nära Insjön
  • Ica Nära Klockan
  • Ica Nära Gagnefshallen
  • Ica Maxi Kungälv
  • Ica Söder Helsingborg
  • Ica Kvantum Gislaved
  • Ica Nära Östermalms Lindesberg
  • Ica Supermarket Vagnhärad
  • Ica Lindbacken

Maktbarometern

Enligt handlare Oscar Dahlman är en av framgångsfaktorerna att man lägger upp inlägg regelbundet.

– Det blir minst tre-fyra inlägg varje vecka med tävlingar och sedan har vi något som vi kallar för reaktionsinlägg där vi kanske utmanar mottagaren och väcker känslor. Vi kan till exempel fråga om det är för tidigt eller sent med semlorna.

I tävlingsinläggen passar butiken samtidigt på att publicera sina annonsblad. I de senaste tävlingarna har kunderna fått chansen att vinna ostbågar, kaffe och läsk. En del av priserna är sponsring från leverantörer, men mycket av det som lottas ut köps in från grossister som levererar till nöjesparker. 

Inläggen i sociala medier står för nästan 85 procent av butikens marknadsföring.

– En chokladkartong kan kosta typ 300 kronor, men tidigare skickade jag analog marknadsföring för nästan 10 000 kronor i veckan, så det är ganska billigt mot vad det har varit. Och mycket effektivare.

Ica Supermarket Klingan är långt ifrån ensamma om att lotta ut vinster på Facebook, så vad är det egentligen som gör att man är bäst i klassen? Oskar Dahlman tror att det handlar om kontinuitet.

– Man kan gå tillbaka till 2018-2019, då hade vi typ 60 gillamarkeringar och inläggen kanske nådde 300-400 personer. Det är bara att hålla i och fortsätta för du kommer komma igenom bruset till slut. Men det är också viktigt att blanda med andra grejer, som känsloinläggen till exempel.

Matbutikerna i topp-100 på Facebook

27. Ica Supermarket Klingan Grums
49. Coop Bäckebol
61. Orient Food
63. Hypermat
76. Coop Nolhaga Skövde
83. City Gross Norrköping
91. Ica
98. Ica Nära Kristinehamn
100. Ica Maxi Jönköping

Maktbarometern

Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.372