23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Nya butiker föds ur aktuella behov”

De stora kedjorna föddes en gång i tiden ur ett patos att göra saker bättre. Trendexperten Lennart Wallander funderar i sin krönika på om dagens behov också kan leda till nya typer av butiker.

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstagande är skribentens.

Alla våra livsmedelskedjor har goda föresatser i sin historia. Den första Lidl-butiken öppnade 1973 med syftet att ge kunderna bäst värde för pengarna; ”Spik-Olle” Andersson startade Hemköp 1958 ur idén att skära bort ett grossistled; 1917 skapades en gemensam inköpscentral så att enskilda handlare kunde konkurrera med större livsmedelskedjor (sedermera Ica) och 1899 föddes Kooperativa Förbundet som en reaktion mot orimliga priser med syftet att skapa nytta för medlemmarna genom en samlad konsumtion.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125