Ranking: Butikerna med flest barnfamiljer i närområdet

Under torsdagen lanserar Prospect Mapping en målgruppsranking av upptagningsområden för över 3 000 dagligvarubutiker runt om i Sverige. Utifrån data och demografisk analys har företaget tagit fram hur varje butiks lokala målgrupp ser ut. Målgrupperna baseras på femton demografiska parametrar, så som ålder, boendeform, inkomstnivå, utbildning, utländsk bakgrund och andel hundägare.
– Vi kan se enorma skillnader i hur upptagningsområdena skiljer sig mellan butiker, även inom samma kedjor och koncept. Ta andelen barnfamiljer till exempel, där vi kring många butiker ser siffror på över 40 procent, medan det längst ner i rankingen är under tio procent. Även i storstäder som Stockholm, säger Stefan Nordin, vd på Prospect Mapping i ett pressmeddelande.
Prospect Mappings demografiska parametrar
- Inkomstnivå
- Utbildningsnivå
- Småbarn (0-6)
- Barn och tonåringar (7-19)
- Unga (20-24)
- Tidig medelålder (25-44)
- Sen medelålder (45-64)
- Äldre (65+)
- Barnfamiljer
- Småhus/villor
- Hyresrätter
- Bostadsrätter
- Utländsk bakgrund
- Arbetsplatser
- Hundägare
Ett exempel där skillnaderna är stora, trots korta avstånd är Ica Kvantum Märsta och Ica Kvantum Vallentuna som ligger 25 minuter i från varandra. Den förstnämnda har en andel boende med hög inkomst på 17 procent medan motsvarande siffra i Vallentunas fall är 38 procent.
Vad gäller andelen barnfamiljer i butikernas upptagningsområden har Ica Nära Lindbacken i Uppsala överlägset störst andel i landet. Hela 79 procent av upptagningsområdet består av barnfamiljer, enligt den nya rankingen. Tvåa på listan är en Ica Togo i Barkarö, Västerås, på 59 procent.
Prospect Mapping menar att det nya verktyget ger bättre beslutsunderlag, mer träffsäkra kampanjer och ökad effektivitet i butikernas försäljningsarbete.
– Vi ser detta som en ny standard för hur handeln kan arbeta med målgruppsdata. Alla butiker har olika lokala förutsättningar och för leverantörer som har en tydlig bild av sin målgrupp finns nu fakta på var deras fokus bör ligga i bearbetningen, säger Simon Adolphson, affärschef på Prospect Mapping.
Butiker | Andel barnfamiljer |
Ica Nära Lindbacken, Uppsala | 79 % |
Ica To go Barkarö, Västerås | 59 % |
Coop Alsike, Knivsta | 57 % |
Handlarn Klagshamn | 56 % |
Ica Supermarket Tygelsjö | 51 % |
Matöppet Klågerup | 48 % |
Coop Hjärup | 48 % |
Ica Nära Resarö, Vaxholm | 47 % |
Ica Nära Rinkabyholm, Kalmar | 46 % |
Handlarn Ingared, Alingsås | 46 % |
Ica Supermarket Hökåsen, Västerås | 46 % |
Ica Nära Bara | 46 % |
Ica Nära Riksten, Tullinge | 45 % |
Ica Nära Gunnilse | 45 % |
Tempo Kareby | 45 % |

