23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Från Sverige-veckorna: Kraftsamling för svenska varor för tredje gången

För tredje året i rad kampanjar Från Sverige under två veckor i dagligvaruhandeln.  

Från Sverige-veckorna lyfter ursprungsmärkta livsmedel i hela landet med butiksevent och kampanjer som göra det enklare för konsumenter att välja svenska produkter.  Kampanjen pågår under vecka 38 och 39 och samlar hela livsmedelsbranschen i en gemensam satsning, framgår det av ett pressmeddelande.

– Från Sverige-veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året där alla som använder märkningen kan engagera sig på det sätt som passar bäst. I år satsar vi särskilt på att nå ut brett, främst i butik genom vägledande skyltning och butikseventet Smaka på Från Sverige, men också genom nya mediekanaler som ger ökad spridning. Det har aldrig varit viktigare att välja svenskt och vi vill göra det enkelt för konsumenten att göra ett medvetet val, kommenterar Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB.

Syftet är att öka synligheten för Från Sverige-märkningen i butik och ge livsmedelsföretag möjlighet att tydliggöra sina ursprungsmärkta produkter. I år omfattar satsningen vägledande skyltning, kommunikation i flera kanaler samt butikseventet Smaka på Från Sverige i Kristianstad, Lund och Göteborg.

Över 650 livsmedelsbutiker skyltas upp hos Ica, Coop, Hemköp och City Gross. I 400 butiker används kundvagnar med kampanjens budskap, samtidigt som livsmedelsföretag kommunicerar märkningen vid sina produkter och i egna kanaler.

Idag är över 12 500 produkter från cirka 250 företag godkända för ursprungsmärkningen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.064