23948sdkhjf

"Lidl har sänkt matpriserna"

- Det ser nog ut som att Lidl redan har bidragit till att de svenska matpriserna har sjunkit, trodde Robert Ehinger från AC Nielsen Sverige som på fredagsmorgonen talade på Fri Köpenskaps frukostseminarium om lågprishandeln.

Enligt Fri Köpenskaps jämförelse mellan fyra lågpriskedjor i Stockholm, som presenteras i fredagens pappersutgåva, var Lidl något billigare än Willys och City Gross. Prisextra vid Norrtull, som är en innerstadsbutik, men som av stockholmarna uppfattas som en lågprisbutik, var dyrare. Men den butiken har egentligen en annan karaktär och förutsättningar än de renodlade lågpriskedjornas butiker.

Fri Köpenskaps chefredaktör, Mats Lundman, ansåg att man kan dra några försiktiga slutsatser av undersökningen. Bland annat är prisskillnaderna marginella och det går inte att utesluta att kedjorna skulle ha hamnat i en annan ordningsföljd om 40 andra produkter hade valts ut för en jämförelse. Vidare drog Lundman slutsatsen att kedjorna har koll på varandras prissättning, men frågan om Lidl redan har sänkt priserna lämnade han öppen.

Robert Ehinger ansåg att det nog ser ut som att Lidl redan har pressat de svenska matpriserna, och han konstaterade att samma sak hände i Finland när den tyska lågprisjätten gjorde entré där i augusti 2002.

När Lidl öppnade sina första 11 butiker i Sverige 25 september i år fanns AC Nielsen på plats i Bålsta där hela sortimentet köptes in. En snabbanalys som var klar 24 timmar senare visade att det fanns drygt 1200 produkter, varav endast 7 procent hade funnits på den svenska marknaden tidigare. Det gällde exempelvis varumärken som Bregott och Cloetta.

AC Nielsens analys visade också att de förpackade livsmedlen utgjorde omkring 30 procent av sortimentet, och var därmed den största varugruppen. Prisnivån låg cirka 5-15 procent lägre än vanliga dagligvarubutiker, och exempelvis såldes Bregott för 20:90.

På EMV-produkterna, som dominerar utbudet hos Lidl, var prisnivåerna betydligt lägre. Ett exempel var att krossade tomater på konserv endast kostade 3:20.

Drycker har i Finland varit en stor försäljningssuccé hos Lidl. Marknadsandelen uppskattas till cirka 5 procent jämfört med den 2,5-procentiga marknadsandelen som Lidl har på hela den finska dagligvarumarknaden. Starköl, som inte får säljas i svenska butiker, låg dessutom betydligt högre medan vatten som hos Lidl enbart säljs i sexpack har haft en något sämre utveckling.

Inom konfektyr, där det totalt fanns 121 artiklar, var 86 produkter märkesvaror. I hyllorna märktes exempelvis Fazer och After Eight. I likhet med de svenska kedjorna har Lidl placerat produkterna intill kassorna.

På snacks dominerade Lidls egna märken, och här saknades både storsäljarna Estrella och OLW. Pringle var det enda starka och kända varumärket.

Inom kroppsvård fanns totalt 111 artiklar, alla EMV och nästan uteslutande tillverkade i Tyskland.

I utbudet av 118 hushållsartiklar hittades 13 som inte var EMV, bland annat Maxells videoband och Osram glödlampor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062