23948sdkhjf

Heta frågor när FK tog tempen på branschen

Det lokalproducerade får ökad betydelse och det säljs bäst av handlare med stort inflytande. Allt fler tänker  på miljön när de handlar,  leverantörsföretagens toppar är dåliga på att tippa och de är  sura för att handeln ger deras produkter för lite utrymme i hyllorna.

Så kan man drastiskt sammanfatta Fri Köpenskaps Marknadsdag som hölls i dag, fredag på Näringslivets hus i Stockholm och samlade cirka 100 deltagare. Fri Köpenskaps chefredaktör Mats Lundman tog med hjälp av ledande branschföreträdare tempen på handeln, branschen och ekonomin. Och temperaturen är otvivelaktigt hög ut i kroppen, för dagligvaruhandeln blev 2006 ett år med rekordtillväxt på 5,1 procent mätt i löpande priser.UtmaningarMen trots detta finns det stora utmaningar för branschen under de närmaste åren och de flesta av de inbjudna talarna nämnde på ett eller annat sätt att de som kommer att öka sin makt framöver är varken handel eleler leverantörer utan konsumenterna. Och miljön, speciellt utsläppen av växthusgaser kommer att ta stor plats i vardagen.Thomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel, pekade på att dagens trend är att konsumenterna vill ha allt mer men är beredda att betala mindre för det. Men också att kunderna i dag efterfrågar produkter som egentligen inte finns.Två trender– För två av de starka trenderna är ökat intresse för lokalproducerade varor och ett riktigt brett sortiment av färdiglagade rätter. Hittills har varken industri eller handel riktigt klarat av den ekvationen. Den som gör det kan bli en vinnare,. menade Thomas Svaton.Det här betyder dock inte att de stora starka varumärkena försvinner. Tillverkarna anpassar sig istället, fokuserar mer på varor med höga marginaler och effektiviserar sin produktion.- Det innebär att gapet mellan EMV och de ledande leverantörernas produkter håller på att minska.Men just det faktum att de stora slimmar sin produktion och sitt utbud öppnar upp för nya leverantörer, menade han.Glest med inflytandeIvan Hernadi, vd för Livsmedelshandlareförbundet, SSLF, talade om handarinflytande men hade funnit att få andra gjorde det. För inför sitt anförande hade han googlat (sökt på internet) på ordet och bara fått tre (!) träffar. Och två av dem var kopplade till förhandsinformation om just Fri Köpenskaps Marknadsdag!Men han pekade ändå på flera exempel på att handlarinflytande var vägen till framgång, Icas styrka genom åren bygger på det, även om Hernadi rapporterade att idag är flera av kedjans handlare oroade över ett minskat inflytande, Willys hade aldrig blivit vad det är i dag utan entreprenören och kedjans skapar Willy Schlee.Även inom kooperation behövs det nära inflytandet och det bevisas genom att de fria föreningarna inom kooperationen lyckas bättre än Coop Sverige.– Så vi hoppas att vi i Sverige slipper se en utveckling typ Wal-Mart och Tesco med ett uppifrån-nedåt perspektiv.Dåliga att tippaJörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörers Förbund DLF, lämnade ett bidrag i den debatt om makt och priser som handeln och industrin haft under en tid.En undersökning som DLF gjort visar att leverantörernas vinster minskat. (Se artikel här intill)Men han trodde parterna snart ”skulle hitta nya roller och sluta att slå på varandra”.En annan undersökning visade att leverantörernas toppar är dåliga på att tippa. För tio år sedan trodde över hälften av dem att näthandeln med livsmedel skulle omsätta över tio miljarder år 2006. Den verkliga volymen var cirka 20 miljoner.Vill bli mer lyhördaAgneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen Li, koncentrerade sig på hälsodebatten. De undersökningar som förbundet årligen gör visar att närmare nio av tio svenskar har stort förtroende för svensk livsmedelsindustri. Lika många anser att ansvaret för det växande problemet med övervikt ligger hos individen.Däremot är det något färre som anser att utbudet i butikerna är tillräckligt bra och Agneta Dreber menade att det fanns en del för medlemsföretagen att göra på det området.– Helt klart kan vi bli mer lyhörda. Vi vill vara en del av lösningen istället för en del av problemet.När det gällde debatten om maktkampen mellan handel och leverantörer presenterade hon en undersökning som visade att de i hög grad var missnöjda med det utrymme deras produkter får i butikernas hyllor, att man ansåg sig ha en svag förhandlingsposition och att det var svårt att få betalt för de extra värdena i de egna produkten.Agneta Dreber konstaterade i nästa andetag att Sveriges livsmedelsindustri fyrdubbalt sin export efter EU-inträdet. Och att hon gärna ser den trenden fortsätta.– Det kanske är roligare att exportera än att sitta i trista prisförhandlingar.Text: Lars ThulinFoto: Maj-Britt Rehnström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063