23948sdkhjf

Hallå där Tony Apéria ... forskare som synar Icas varumärke

Du är ekonomie doktor samt grundare av Nordic Brand Academy och  har gjort en undersökning av  förtroendet för Icas varumärke efter köttskandalen och funnit att det rasat rejält.

– Ja. Från ett index på 76,2 föll det till 57,8. Det innebar ett ras från tredje plats till 21. Det är ett mycket stort fall, även internationellt sett.Den metod ni använder görs internationellt i 30 länder. Enbart i Sverige tillfrågas över 10 000 personer. Men nu har ni gjort en snabbstudie av Ica. Hur gick den till?– Den internationella studien görs i början av året. Det var vid det tillfället som Ica fick 76,2. Och Ica har genom åren varit ett mycket starkt varumärke. Men så direkt efter skandalen som avslöjades i Uppdrag Granskning gjordes en studie i två fokusgrupper, som kan liknas vid gruppsamtal ledda av en moderator, och enkätundersökningar via nätet med 200 personer. Och då fick vi det här stora raset.Har du upplevt något liknande tidigare?– Nej. När SAS drabbades av den stora strejken i våras föll man med cirka tio enheter. Ica har rasat nästan dubbelt så mycket. Vid skandalen i Skandia var i och för sig tappet ännu större, men där tog det mycket längre tid.Kommer Ica att kunna reparera det här?– Ja, det tror jag. Det är i grunden ett så starkt varumärke. Men det kommer att ta lång tid. Vi ska göra undersökningen i januari-februari igen och då kanske man kan komma upp runt 60. Men vägen upp till 76 är mycket lång!Vad kan man göra för att det ska gå åt rätt håll så snabbt som möjligt?– Visa att man verkligen tar tag i problemet. Och så får det inte hända något mer! Avslöjandet i Uppsala är exempel på sådant som bara inte får ske om förtroendet ska kunna byggas upp igen.Fusk med färs är ju inte bra ett Ica-problem utan rör hela branschen. Hur påverkar det förtroendet?– Hela branschen kommer att tappa. Men det slår värst mot Ica med privata handlare. Faktum var att den enda dimension där Ica inte tappade i förtroende var ekonomisk prestation. Kunderna har nu sett Maxihandlare som tjänar mycket pengar och myglar. Det är en nackdel gentemot exempelvis Coop där det ekonomiska incitamentet inte på samma sätt finns hos den som leder butiken.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11