23948sdkhjf

Christina Möller: Kräsna kunder – roligare butiker

Det är för tråkigt att handla mat. Hur många har inte påstått det, men handeln ruskar av sig detta konstaterande som om det inte betydde något. Det är ju inte underhållningsbranschen, så vem har sagt att det ska vara kul.

Christina Möller, f d provkökschef,CoopUppenbarligen är det inte särskilt många som tror att det skulle kunna ligga en kommersiell vinst i att köptillfället är inspirerande. Det är märkligt att det rationella och snabba har fått sådant fotfäste. Allt görs för att tillfredsställa dem som tycker att det är tråkigt att handla.På en middag hos bekanta nyligen hade vi kommit till kaffet, när värdinnan förutom kaffet placerar påsen med kaffebönorna på bordet. Hon tar till orda ”Det var en gång…” Sedan berättar hon hela historien om dessa fantastiska bönor. Jag var förstummad över kunskapen och engagemanget. Jag kan lova att denna kvinna var en engagerad kaffekund. Uppmärksam på allt vad kaffetrender heter. Men dagligvaruhandeln ska inte sätta trender har jag hört branschföreträdare hävda. I stället ska man utveckla och förfolkliga. Viktigt och bra, men se upp! Tristessen ligger och lurar. Folkligt och vardagligt ligger farligt nära utslätat och vanligt. Det vill säga tråkigt.Ett ökat kundfokus anses vara en god sak. Vem kan säga emot. Visst är det viktigt vad kunderna tycker. Men vilka kunder? Är den genomsnittliga synpunkten viktigast? Varför? Om vi vill göra butikerna roligare och mer inspirerande är det kanske de mest kräsna som ska tillfrågas. Min kaffevärdinna vore säkert ett bra bollblank, för den som vill utveckla kaffehyllan.Är det åter volymtänkandet som sätter krokben för utvecklingen? Risken är stor. Vi vill veta vad det stora flertalet tycker. Inte de som sätter trenderna. Den logistiska logiken härskar. Länge var det fisk på tisdag och ärtsoppa på torsdag. Vi åt samma mat allihop, men så är det inte längre. Vi har vår personliga smak, precis som med kläder. Men när det gäller det vi har på oss, har det alltid funnits en ambition att klä sig personligt. Kedjor som H&M och Zara har lärt sig att arbeta logistiskt klokt med korta serier parallellt med de stora volymerna av basvaror. Det har varit en nödvändighet att låta modet och trenderna driva försäljningen och då har man hittat lösningar. Frågan är om inte dagligvaruhandeln har kommit till samma punkt. Vi kommer inte vidare om volymtänkandet ska styra allt. Det är märkligt händelsefattigt inom handeln. Med tanke på hur mycket pengar som skapas, är det märkligt att det är så tunnsått med radikalt och tidsenligt nytänkande. Jag skulle vilja se en matkedja som bygger ett system för både basvolymer och trendskapande. En kedja som tar aktiv del i matdebatten genom sitt sätt att sälja. Som driver trender och opinion genom sitt sortiment. En matkedja där matfantasin och matintresset får näring. En butik där man kan hitta sina kaffebönor och historien bakom.Det är en kulturell och systemmässig utmaning för handeln, jag vet det. Men marknaden väntar och jag är en del av den. För jag håller med – det är för tråkigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094