23948sdkhjf

Tror inte på krasch

– Otippat bra, ingen solstolsindustri, säger Jonas Arnberg. Han är lätt solbränd och det positiva omdömet gäller La Gomera, den näst minsta av de sju Kanarieöarna, där han tillsammans med familjen har firat faderns 60-årsdag.

Väl tillbaka i Sverige hade han egentligen tänkt sig ett och annat träningspass på skidorna. I stället blev det en avanmälan till årets Vasalopp, vilket han genomförde i fjol.– Det finns ju ingen snö. Med snö på marken har januari–februari en mening. Som det har varit i år blir de här månaderna bara en trist väntan på våren.Jonas Arnberg kom från Stockholms universitet till Handelns utredningsinstitut, HUI, i början av 2000-talet då vd:n hette Stefan Fölster. Många av kollegorna från den tiden har slutat, men Jonas Arnberg har valt att stanna. Han trivs i rollen som analytiker av den svenska detaljhandeln, inte minst eftersom den har både en akademisk och en mer publik sida.– HUI har en gedigen forskningsapparat. Samtidigt som arbetet är analyserande handlar det till stor del om att göra enkla och begripliga rapporter och presentationer.Den fråga Jonas Arnberg oftast får svara på för tillfället lyder ungefär ”När kommer kraschen?” Sedan senhösten har osäkerheten kring ekonomin och konjunkturläget fått många att befara att detaljhandeln står inför en brant utförslöpa.Tröttnat på uppgångHan har nästan känslan av att journalister är lite lystna på en rejält negativ skräll, att det har uppstått en leda kring de senaste tio årens ständiga uppgång i detaljhandeln.Olyckskorparna har dock inte mycket att hämta hos HUI och Jonas Arnberg. Det blir ingen krasch. Däremot kan vi förvänta oss en mer dämpad tillväxttakt under de närmaste åren.– De senaste årens omsättningsökningar har lett till fartblindhet hos en del. Det är imponerande i sig om detaljhandeln fortsätter att sälja på samma nivå som hittills.Inget minus– Långsiktigt tror jag att vi kan förvänta oss en tillväxt i handeln på tre, fyra procent. Något år kan det bli en, två procent, men vi kommer inte att se någon minustillväxt, lugnar Jonas Arnberg.Vad kan lägre tillväxt och höjda matpriser betyda för dagligvaruhandeln?– Det som har lyft livsmedelshandeln är premiumvarorna, vi har inte ätit mer, men vi har handlat dyrare. Nu kan det gå åt andra hållet. Konsumenterna kanske växlar tillbaka till torkad pasta och den inte fullt så exklusiva olivoljan.HUI:s vd, Fredrik Bergström, slutar snart. Är du sugen på det jobbet?– Nej, vi har sagt till styrelsen att vi gärna vill ha en person från konsultvärlden för att få in fler sådana uppdrag.Johan SedeniusMÖTETJonas ArnbergAktuell: analytiker vid Handelns utredningsinstitut, HUIFödd: 1976 i TyresöBakgrund: ekonomexamen med inriktning på nationalekonomi vid Stockholms universitet, på HUI sedan 2002Bor: radhus i Björkhagen i södra StockholmFamilj: blivande hustru och dotter, 4,5 årFritid: skidåkning och fiskeFavoritmat: risottoVill äta middag med: Bert ”Berra” Mårdh, grundare av butikskedjan Berras sportfiske

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078