Sören Persson: Därför jobbar vi med klimatmärkning
Sören Persson,vd,Svenskt sigillNio av tio konsumenter vill ha en märkning som hjälper dem att välja ett bättre klimatalternativ, enligt en studie från Naturvårdsverket. Samtidigt har forskarna beräknat att matproduktionen står för en femtedel av de växthusgaser vi släpper ut i Sverige. Därför arbetar vi sedan ett halvår tillbaka med att ta fram ett klimatmärke för mat. Vi gör det för att ge konsumenterna en möjlighet att bidra i klimatarbetet. Och vi gör det för att vi vill utnyttja vår kompetens till att minska klimateffekterna.Organisationerna Krav och Svenskt sigill tog initiativet till klimatmärkningen, men sedan årsskiftet är fem nya aktörer med i arbetet – Jordbruksverket, LRF, Lantmännen, Milko och Skånemejerier. Arbetet är inne i en intensiv fas, och den 1 april kommer förslag till regler för frukt och grönt, spannmål samt fisk och skaldjur att presenteras. Förslaget går ut på remiss en månad och alla är välkomna att lämna synpunkter. Till hösten kommer regelutvecklingen av mjölk och kött att påbörjas.De kanske två viktigaste kriterierna för märkningen är att den ska vara trovärdig och funktionell. Med trovärdighet menar vi att de regler som tas fram som grund för märkningen måste beakta alla de steg i livsmedelsproduktionen som genererar betydande växthusgasutsläpp. Vi granskar därför alla steg i livscykeln och tittar sedan på hur man kan minska klimateffekterna av de mest påverkande stegen. Våra experter tittar på odlingsmarken, gödslingen, transporterna, förpackningarna med mera. Regelförslaget utvecklas och granskas i samarbete med en vetenskaplig expertpanel med de främsta svenska klimatforskarna på jordbruks- och livsmedelsområdet – från Chalmers, Jordbruksverket och SIK Institutet för Livsmedel och Bioteknik.Exempel på möjliga regler i klimatmärkningen kan vara krav på biobränslebaserad uppvärmning av växthus, krav på grön el, grön handelsgödsel, närproducerat foder, optimerad stallgödselhantering och en väl anpassad gödsling.Det är också mycket viktigt att märkningen – och reglerna – blir funktionella, det vill säga att de är relevanta och att det är praktiskt möjligt att tillämpa och använda dem. Annars gör de ingen nytta. Vår drivkraft är att bidra med vår kompetens till en minskad klimateffekt. Varje dag gör konsumenterna mängder av val i livsmedelsbutikerna. I dagsläget finns det till exempel ingen möjlighet för konsumenterna att välja den mest klimatvänliga tomaten. En funktionell klimatmärkning på mat kan göra skillnad – och ge konsumenterna möjlighet att välja det de säger att de vill välja.Visst är arbetet komplicerat och kritiska röster har höjts över att det inte kommer att gå. Vi delar åsikten att det är komplicerat, men vi arbetar systematiskt och med ett vetenskapligt synsätt. Vi delar inte åsikten att det inte kommer att gå. För med vår gemensamma uppgift att minska klimateffekterna arbetar vi enligt mottot Failure is not an option – Att misslyckas är inte ett alternativ.