23948sdkhjf

Stefan Melesko: Matbutiken överlägsen Apoteket

Mikroekonomisk teori syftar bland annat till att förklara sambanden mellan pris och efterfrågan. Och det sätt på vilket konsumenten fördelar sina resurser så att hans/hennes nyttoupplevelse maximeras genom efterfrågan av olika produkter och tjänster.

Stefan Melesko, ekonomie doktor, medieforskare och professorMen ska analysen tillämpas generellt så måste vi anta att konsumentens preferenser åskådliggörs genom konsumtionsvalet. Konsumenten väljer själv med andra ord. Mikroteorin bygger nämligen i sina antaganden att konkurrens råder. Först då ”bränns” onödiga kostnader bort, effektiviteten växer och ekonomin fungerar. Apoteken har ingen konkurrens i dag värd namnet och på något sätt anar man även nu en tveksamhet från borgerliga politikers sida. Varför? Obegripligt. Så ett avskaffande av apoteksmonopolet för receptfria läkemedel skulle öka den totala välfärden i samhället och få ekonomin effektivare.Är det någon mer än jag som förundras över den kanonad av reklamspottar för receptfria läkemedel som möter oss på många av tv-kanalerna. Och avsändare är inte fabrikanterna utan Apoteket. Denna monopolinstitution som med alla medel försöker positionerna sig inför en ny marknadssituation. Men är det rimligt? Att en organisation börjar leva sitt eget liv och såvitt jag förstår utan några ägardirektiv med alla medel försöker motarbeta eventuella nykomlingar som försöker ge det gamla trötta monopolet konkurrens.En gång i tiden var apoteken privatägda av de apotekare som hade fått Privilegium. Allt var naturligtvis hårt reglerat. Men det krävs ingen direkt tankeskärpa för att förstå att hela uppbyggnaden var ägnad att hantera läkemedelsfrågor som krävde en djup kunskap på vetenskaplig grund. Och det är väl inte det som fordras direkt när nikotinplåster ska köpas eller en salva för hudsprickor behöver inhandlas. Om det nu går, eftersom öppethållandetiderna är sådana som bara en monopolist kan ägna sig åt. I Stockholms innerstad finns det två apotek som har öppet på helgerna. I vilken annan bransch skulle detta kunna ske? Svaret? Ingenstans!Slutsatsen av detta resonemang blir att det är dags att sätta stopp för det som en ekonomisk teoretiker kallade the ”greatest profit of a monopoly is a quiet life”. Nu är det slut på lugnet. Nu måste det gälla att arbeta på samma villkor som konkurrenterna. Det blir inte lätt eftersom monopolets företagskultur inte befrämjar utveckling eller implementering av nya idéer. Ett konkurrensutsatt apoteksmonopol skulle haverera. Andra måste därför få ta över. Eller vad sägs om följande jämförelse.Jag skulle ringa till mitt apotek i Gamla Stan, Korpen, och letade både på nätet och sedan i telefonkatalogen efter numret. Det fanns icke! Bara ett allmänt nummer som skulle betjäna alla apotek i Stockholmsområdet. Så jag slog det numret och bad att få bli kopplad till Korpen. ”Det går inte” svarade en amper dam. Jag insisterade och då meddelade hon att alla frågor som jag ville ställa till Korpen kunde hon svara på. ”Vad vill ni” upprepade hon och jag insisterade på att få bli kopplad till mitt apotek. Icke då! Då talade jag om för henne att om jag ringde till min dagligvarubutik så har jag blivit kopplad till såväl fisk- som köttdisk utan att bli ifrågasatt eller utsatt för ett samtal av typ tredje gradens verbala övergrepp.Ni behöver konkurrens! Ni behöver förstå kundperspektivet! Ni behöver bli serviceorienterade! Dagligvaruhandeln är er överlägsna. Ni behöver konkurrens! Monopol fördummar och skapar arroganta medarbetare! Med fraser av den typen avslutades mitt försök att tala med Korpen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.383