23948sdkhjf

Christina Möller: Vardagsmat har blivit inne

Gastro Nord, den mässa som sätter fokus på svenskt uteätande, är högaktuell. I dag lägger vi ned drygt en femtedel av matbudgen på mat utanför hemmet.

Christina Möller, f d provkökschef,Coop.Det är en

förhållandevis låg siffra jämfört med amerikaner, som lägger över

hälften av sin matbudget på uteätande. Man kan utan vidare påstå att

krogätande har blivit vardag. Läser man av hela mässan,

och letar trender, kan man utan vidare påstå att vardagen är inne. Det

beror inte enbart på statistiken kring uteätandet. Tävlingsutbudet på

mässan talar sitt tydliga språk. Diskarna uppmärksammas och prisas

liksom personalrestauranger. Denna oglamourösa del av krogsvängen. Dessutom går

Gastro Nord parallellt med två närbesläktade mässor – en om vin och en

om bröd. Brödet är också inne. Vanligt matbröd blir alltmer en

exklusivitet. Knäckebrödet firar segrar med rediga försäljningsökningar

liksom kaffebrödet, som långtifrån är någon tantföreteelse. Nu finns ju

vardagen inte bara på krogen. 80 procent av all mat köps för att ätas

hemma. Även om denna andel minskar sakta men säkert, kommer det under

överskådlig tid vara så att den stora delen av maten vi köper ska ätas

på hemmaplan. Hur är det då med vardagen i butiken? Är den lika inne

som på krogen? Knappast!Hur är det med brödet? Är det

läckert och nybakt? Finns fiberstinna fruktbröd med knaprig yta eller

en riktigt glänsande och vacker kanelkrans? Snarare tvärtom. Finns det

någon mer sorglig avdelning i butiken än brödets? Evighetslång

hållbarhet på färdigskivade industriprodukter eller en mediokert skött

bakeoff. Det är ljusår till det man skulle vilja ha. Eller vardagsmaten? Efter

åratal av snack om färdigmatens fantastiska framtid är det fortfarande

en misär. Oaptitligt och ofta mediokert i smak. Färdigmatsproducenten

Gooh må förlåta, men en enda leverantör vänder inte en hel bransch. Det

handlar om hela sammanhanget. Kolla en färdigmatsdisk med dussintals

obskyra leverantörer av stereotypa mackor, sallader och vardagsmat. Ett

och annat smakar säkert gott, men att påstå att detta sortiment gör

vardagen hipp är en grov överdrift.Och butiksjobbet?

Finns det någon motsvarighet till tävlingen om Årets bästa diskare? Jag

känner inte till någon. Ska butiken lyckas fånga upp intresset för

vardagen så måste butiksjobbet och yrket hänga med. Kanske är det den

största utmaningen, för det kostar pengar att höja yrkets status. Men

krogen har lyckats. En förutsättning är säkerligen att

vi slutar bita oss fast i uppfattningen att alla kunder kräver att det

ska vara billigt, snabbt och bekvämt att handla. Allt på en gång.

Snarare är vi så svältfödda på inspiration och lust i matbutiken att

det enda sättet att klara av besöket med hedern i behåll är att göra

det till en sport i grenarna ”minst pengar” och ”kortast tid”. Det finns många

delar i butiken som har potential att bli vardagsinne. Brödet är givet,

men choklad, drycker, kött och fisk är starka kandidater. I stället

avkönas köttet genom centralpackning. Kompetens försvinner från

butikerna tillsammans med köttkvarnen. Allting blir inplastat och

osensuellt. Krogen går åt motsatt håll. Hela konceptet ska andas

känslor och upplevelse. Kanske finns det en drivkraft

till ökat uteätande, som inte handlar om bekvämlighet utan om guldkant.

Att det helt enkelt är roligare. Kanske är det så att våra gamla

smånjutningar har övergått till att bli vardagsinne. Mindre oansvarig

lyx och mer medveten konsumtion, men fortfarande det goda livet.Men kan det bli vardagsinne att handla, om inte butiksjobbet ligger i tiden. Sannolikt inte. Kanske är det den största utmaningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078