23948sdkhjf

Hallå…Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman i november:

Du blir Reklamombudsman i november och det har inte funnits någon sådan i Sverige tidigare. Vad innebär det konkret för svensk dagligvaruhandel?

– Konkret är kansliet en egenåtgärd och uppgiften är självgranskning för all marknadskommunikation. Reklamombudsmannen är till för annonsörer och konsumenter. De kan göra anmälningar om de uppfattar annonser som otillbörliga eller oetiska. Vi är ingen rättslig instans så vi kan inte ge några sådana sanktioner. Däremot kan vi efter att ha granskat reklam ge en erinran om att reklamen strider mot god affärssed. Då kan det bli publicerat och då får företagaren stå vid skampålen. En fördel för annonsören om man hamnar här hos oss är att man slipper marknadsdomstolen för man får veta i ett tidigare skede att man är fel ute med sin reklam och då kan man åtgärda den. Min personliga åsikt är att felaktig reklam för det mesta bottnar i ren okunskap.Hur ser du på reklamens utveckling inom dagligvaruhandeln?– Den frågan vill jag helst besvara när jag tillträtt min tjänst och hunnit sätta mig in i det. Jag kommer precis från semestern. Men jag tycker att svensk reklam rent allmänt håller en hög standard och den har ju fått många prisutmärkelser under åren.Kommer reklamen inom dagligvaruhandeln att förändras sedan du tillträtt?– Ja, det är min ambition så det hoppas jag att den gör. De två organisationerna Näringslivets marknadsetiska råd och Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam kommer att gå in under vårt paraply. Om man tittar på de anmälningar de får in så handlar det om väldigt många fall som blir anmälda.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078