23948sdkhjf

Ragnar Fransson: Ett Nobelpris i kompetens- utveckling

Ett av de återkommande samtalsämnena inom handeln är hur vi ska höja statusen på butiksjobben för att garantera återväxten av kompetenta köpmän, butikschefer och andra nyckelmedarbetare.

Ragnar Fransson, vd, Stockholmslivsmedelshandlareförening, SLHF.Att väsentligt höja lönerna för de duktigaste medarbetarna är, med tanke på Handels rigida inställning till en omfördelning av ob-tilläggen och på samhällets uttalade intresse av en låg inflation, ingen framkomlig väg. Det som då återstår att locka med är ett spännande arbete och – framför allt – de unika karriärmöjligheter som handeln erbjuder.I Stockholms livsmedelshandlareförening, SLHF, har vi just avslutat årets stipendiefördelning i samarbete med Palmérska stiftelsen och Viktualiehandlarnas pensionsinrättning. 47 mycket duktiga och ambitiösa butiksmedarbetare får dela på drygt 1,7 miljoner kronor att användas till kursavgifter för såväl ledarutbildningar som mer praktiska utbildningar. Under den gångna treårsperioden har vi tillsammans med butikernas egna insatser investerat motsvarande ett Nobelpris i kompetensutveckling! Det är en stor förmån att få ta del av alla ansökningarna och att få se bredden av personligheter som har ambitionen att utvecklas i sitt arbete. Den skoltrötte killen som slutade gymnasiet med IG i de flesta ämnena, men som nu gått igenom Icaskolans ledarutbildningar med toppbetyg; den ambitiösa studenten som kom från Naturvetarlinjen med enbart MVG, men valde butiken i stället för läkarlinjen eller Handelshögskolan för att hon älskar att jobba i butik; den 45-åriga kvinnan som nu har vuxna barn och vill få en ”nytändning” genom att gå en delikatessutbildning. Fullständigt olika personligheter med det gemensamt att de verkligen vill utvecklas på sin arbetsplats och fortsätta att jobba i butik.Jag vill också passa på att berätta om ett par andra kompetensutvecklingsprojekt som SLHF driver: l Färskvaruklubben är en sammanslutning av butiksmedarbetare som jobbar i färskvarulinjen. De träffas åtta gånger om året för att under trevliga former lära sig mer om produkter och varuhantering. Det kan röra allt från information från Anticimex till utbildningar om vad som påverkar val av vin till olika maträtter. l Karriärklubben är ett projekt som sjösätts just i dagarna och är tänkt att vara en liknande sammanslutning för yngre medarbetare som har ambition att med tiden bli butikschefer eller köpmän. Här kommer man att jobba mer med fokus mot ledarskap, karriärplanering och butiksövergripande frågor. Allt med ambitionen att öka engagemanget hos medarbetarna och att få dem att känna sig ”utvalda”.Jag vet att det på många platser i landet finns köpmannaföreningar, -förbund och andra sammanslutningar med handelsanknytning som disponerar över avsevärda ekonomiska resurser. Mitt råd till er är att investera tillgångarna i utveckling av butiksmedarbetarna. Det är en investering som ger omedelbar avkastning och som fortsätter att vara lönsam år efter år. Inte bara för den enskilda butiken utan också för handeln i stort. Att ambitiösa medarbetare byter anställning är inget negativt eftersom det ger oss anledning att peka på utvecklingsmöjligheterna, och därmed höja statusen på arbetet. Att finansiera forskning eller att sätta upp stora pris ger kanske mer pr, men det är i butikerna resultatet skapas och det är inget överskott på kompetenta köpmän som vill överta de köpmannaägda butikerna. SLHF:s ambition är att dagligvaruhandeln skall ansluta sig till Ikea och H & M i toppen på listorna över populära framtidsval.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125