23948sdkhjf

Yvonne Ingman: Tänk om Svanen flyger till livs- medelsdisken

Vad har Ica Supermarket Björksätra i Sandviken, servetter från Duni, City Gross i Rosengård, Hemköp Hagen i Västra Frölunda och Liberos amningskupor gemensamt?

Yvonne Ingman, vice vd,Svensk HandelJo, de är alla miljömärkta med Svanen. Precis som en mängd andra dagligvaror och många fler, totalt närmare 400 stycken, dagligvarubutiker inom Ica, Axfood, Bergendahls och KF. Och fler Svanenmärkta produkter och butiker tillkommer hela tiden.Nästan alla viktiga varugrupper inom dagligvaruhandeln har i dag kriterier för Svanenmärkning. Men en stor och viktig varugrupp saknas: livsmedel.Den saken har blivit lite av en het potatis. Är det Svanen eller någon annan som ska märka livsmedel? Vilka följder skulle en matmärkning få för ekolagstiftningen, för livsmedelstillsynen, för matsäkerheten, för Svanen som kontrollinstans? Ska matmärket vara ett klimatmärke? Ska vi ha ett märke för varje miljöproblem? Det har funnits förslag och idéer på olika håll om miljö- och/eller klimatmärkning av mat, det har motionerats i riksdagen om saken och det har där uttalats att det behövs en sådan märkning. En studie från Örebro universitet i fjol visade att konsumenternas intresse för miljömärkt mat är stort, samtidigt som deras kunskap om vad som egentligen är miljömärkt mat är begränsad. En tredjedel av dem som ingick i denna undersökning kunde inte ange någon typ av miljömärkning för livsmedel. Av dem som kunde ange märken svarade 35 procent Krav och 31 procent Svanen.Trots att Svanen inte märker livsmedel. Kanske vet man inte heller att Svanen har ett livscykelperspektiv och klimataspekter i sina kriterier.Med tanke på att den andel av hushållens utgifter som går till ekologiska eller miljömärkta livsmedel enligt SCB stadigt ökar, från 2,2 procent 2006 till 3,4 procent 2008, borde intresset för en allomfattande miljömärkning av livsmedel var intressant för många aktörer. Ökningen sker visserligen från låg nivå, men i vissa grupper, till exempel ensamstående utan barn, är procentsatsen högre.Jag är styrelseledamot i Miljömärkning Sverige AB, som tar fram kriterier, kontrollerar och utfärdar licenser för Svanen och EU-Blomman i Sverige. Bolaget arbetar på uppdrag av regeringen och verksamheten drivs utan vinstsyfte. Det ägs av Sveriges standardiseringsråd, SSR, till 90 procent och av staten till 10 procent.Genom mitt engagemang i bolaget vet jag att dagligvaruhandeln och de stora kedjorna starkt bidragit till att ge skjuts åt miljömärkningen. Butikernas inköpspolicy, både centralt och på butiksnivå, driver efterfrågan av Svanenmärkta produkter. Samtidigt har butikerna kunnat använda märkningen som ett konkurrensmedel.Kunderna känner väl till Svanen. En Demoskop-undersökning från november i fjol visade att 72 procent av personer i åldern 15–89 år spontant känner till Svanen. Motsvarande siffror för Krav var 19 procent, Bra Miljöval 4 procent och Rättvisemärkt (som inte är en miljömärkning) 3 procent. EU-Blomman har en kännedom på 14 procent enligt en undersökning från 2007.Medan frågorna hopas och problemen identifieras kring miljömärkt mat är tempot högt i vår värld. Miljömärkningsarenan kan snabbt få nya aktörer som skaffar sig mandat.Det vet vi inget om. Men vi vet att både handeln och kunderna söker enkelhet och tydlighet, både när det gäller miljömärkning och andra regler.En första studie av livsmedelsmärkning har gjorts av Miljömärkning Sverige AB. Dagligvaruhandeln hälsas välkommen att komma med synpunkter och råd inför det fortsatta arbetet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078