23948sdkhjf

Susan Fritz: Den röda punkten är service

Ord kan verka som floskler ibland, samverkan, samordning, kommersiell och offentlig service, arbete över gränserna…

Susan Fritz, vd, Landsbygdsservice.Men dessa ord är i högsta grad en nödvändighet och en verklighet för landsbygden och dess invånare, företag, myndigheter, med flera.Vill man ha möjlighet att verka och bo på landsbygden måste alla hjälpas åt, vara mer uppfinningsrika än man behöver i städerna och framför allt arbeta för bygden och vara lojal mot bygden. Service är naturligtvis en av hörnstenarna, livsmedel och drivmedel är viktigt att kunna få tag på men man behöver naturligtvis även offentlig service som exempel skola, dagis, hemtjänst, försäkringskassa, arbetsförmedling. I många fall är det också så att man måste samverka med närliggande byar och städer för att kunna få den service som är nödvändig.FLF har under flera år arbetat med service i stort och inte enbart butiker och därför byter vi namn till Landsbygdsservice för att namnet ska visa vad vi gör. Vår verksamhet förändras alltså inte, utan butikerna kommer fortfarande att vara i fokus samtidigt som de är en del i något större.Vi har en ny logotyp som illustrerar de olika nivåerna som styr landsbygdsservicen. Den röda punkten är serviceorten, det gula och ljusblå fälten är Sverige med alla dess länsstyrelser, regioner, kommuner som vi samarbetar med. Det mörkblå fältet representerar Europa, eftersom EU med landsbygdsprogrammen står för den största delen av finansieringen av vår verksamhet. Vi kommer även fortsättningsvis att vidga vårt arbete i den takt som behov uppstår och förändringar sker i omvärlden.För närvarande är Landbygdsservice verksamt i 15 län och i vissa av dem har vi fler projekt. Vi arbetar i 550 butiker. Ny service på l@ndet, är vårt senaste projekt där vi ska hitta nya former för service på landsbygden med kommersiell och offentlig service i samverkan.I dag är det cirka 2,3 miljoner svenskar som inte har tillgång till internet. Genom personlig service och nya it-lösningar ska de boende erbjudas kommersiell och offentlig service, det kan vara allt från polisanmälan till köp av tågbiljetter. Vi genomför enkäter, intervjuer med föreningar och skolor och möten med representanter från bygden kommer vi att få fram de tjänster som efterfrågas. Med detta som grund och genom samarbete med kommuner och länsstyrelse ska vi försöka väva samman den offentliga servicen med den kommersiella servicen, för boende på landet, med nya tekniska lösningar. Vi hoppas att vi kommer att kunna ta fram ett ”grundservicepaket” som sedan kan användas i andra delar av landet. Projektet kommer att genomföras i tre butiker i Årjäng och Åmåls kommuner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095