Hans Sandberg: Stor brist på Västerbotten i USA
Hans Sandberg, frilansjournalistbosatt i USAHar du tur hittar du kanske en fontina, men svensk mat för faktiskt ett tillbakadraget liv i USA. Jag minns de första jularna här – för två decennier sedan – då vi fick åka in till Fredriksen & Johannesen på Fourth Avenue i Brooklyn för att handla julskinka. Där stod man och köade med skandinaviskt gammelfolk, men affären försvann när den äldre generationen dog undan, så idag får vi beställa julskinkan online om vi inte fuskar och köper tysk eller polsk skinka som vi griljerar med senapssås. Fast nu var det inte oss svenskar i förskringingen jag skulle skriva om, utan alla dessa amerikaner som borde få en chans att handla svensk mat. Varför kan jag inte köpa västerbottenost på Whole Foods Market och Wegmans som ju är sofistikerade kedjor med imponerande ostdiskar? Varför är den svenska maten så osynlig i USA? Det finns ju tio miljoner amerikaner som räknar sig som svenskättlingar och svenska kockar och restauranger har ett väldigt gott rykte i USA. Exportrådet gjorde i somras en studie om den svenska matexporten till USA och slår fast att ”USA är världens största livsmedelsmarknad och erbjuder goda möjligheter för svenska livsmedelsföretag.” Det borde vattnas i munnen på de svenska producenterna, men så är inte fallet. ”Danmark och Norge har länge varit duktiga på livsmedelsexport, medan svenska företag varit rädda för USA-marknaden,” säger Carolina Castilla Carlquist, projektledare vid Exportrådet i Chicago. Måste det vara så? Inte alls: ”Svenska företag är duktiga på mat och har en stark profil när det gäller organisk och hälsosam mat. Norska och danska företag hjälper varandra och kan dra fördel av sina kontakter med distributörerna i USA. Svenska företag skulle kunna göra samma sak,” säger Carolina, som tror att utsikterna för de närmaste åren är goda. Danmark leder den nordiska matexporten till USA, följd av Norge som är det enda nordiska landet som ökat sin export under de senaste fyra åren, något de kan tacka fiskexporten för (de hoppas faktiskt kunna mångdubbla sin export av odlad atlantlax nu när Chiles export kollapsat på grund av ISA-viruset.) Sverige låg förra året trea (870 miljoner kronor mot det tredubbla för Danmark) och någon tillväxt att tala om är det inte. Nu råder det förstås kris i USA och stora delar av världen, men livsmedelssektorn är relativt okänslig för konjunkturcyklerna. Den kan till och gynnas när folk handlar mer mat i sin supermarket istället för att gå på restaurang.Det är sant att den amerikanska marknaden är stor, geografiskt utspridd och komplex, men det är inget skäl att stanna hemma, för det finns många intressanta nischer och även en liten nisch i USA kan vara stor nog. Den amerikanska befolkningen och kulturen blir alltmer mixad och öppenheten för utländska smaker växer. Ta västerbottenost som exempel. Den kan vara i starkaste laget för den som vant sig vid milda (och mesiga) ostar, men det italienska köket har en mycket stark ställning i USA och steget från parmesanost till västerbottenost är inte så långt. Jag har ännu inte stött på någon amerikan som inte blivit ”hooked” efter att ha smakat denna ljuvliga ost på ett stycke knäckebröd! Om man bara kan få tag i den utan att behöva åka till Ikea!