Dagligvarudagen: Recept under lågkonjunktur
Utgångspunkterna var lite olika. Coop gick in recessionen
anpassa kostnader, det vill säga minska dem. Det har bland annat inneburit att
1 500 tjänster försvinner. Men KF-chefen pekade också på
offensiva satsningar: förbättrade logistik och rejält högre servicegrad (grad
av leveranssäkerhet av varor till butik).
Han menade också att Coop tidigare varit lite för
lokalt och regionalt.
Och nedskärningar till trots, investeringarna i butiksnätet har varit
stora.
- Vi har satsat en miljard över normala investeringar de senaste
stormarknad.
Medan supermarketkonceptet har utvecklats fint har
framgångsrika på 70-talet i dag alldeles för stora.
-Då byggde vi upp till 25 000 kvadratmeter med massor
anpassa oss till.
Ann Carlsson från Ica prisade i sitt anförande Ica-idén. Modellen med
lågkonjunktur.
Hon pekade ut ett par enskilda köpmän som i ett läge med
huvudorsaken låg i förmågan att lyssna. Genom att verkligen ta reda på vad
konsumenterna vill ha går det att skapa framgång. Prissänkningen i våras var en sådan åtgärd.
- Våra handlare lyssnar på kunderna och Ica centralt lyssnar
på handlarna.
Hon berättade vidare att hon trodde mycket på det nya steget
i direktmarknadsföringen via kundkortet.
Konceptet med ”Mina varor” där kunder får erbjudande på de varor
på att pusha för nyheter till de kunder som är mest intresserad av produkten i
fråga.
Lars Thulin