Utgångspunkterna var lite olika. Coop gick in recessionen
mitt i ett stort omställningsarbete som till en början handlade mest om att
anpassa kostnader, det vill säga minska dem. Det har bland annat inneburit att
1 500 tjänster försvinner. Men KF-chefen pekade också på
offensiva satsningar: förbättrade logistik och rejält högre servicegrad (grad
av leveranssäkerhet av varor till butik).
Han menade också att Coop tidigare varit lite för
stockholmscentrerad i sin syn på kedjorna. Nu ska koncepten kunna anpassas mer
lokalt och regionalt.
Och nedskärningar till trots, investeringarna i butiksnätet har varit
stora.
- Vi har satsat en miljard över normala investeringar de senaste
åren, sade han. Och just nu jobbar vi med konceptet för nästa generations
stormarknad.
Medan supermarketkonceptet har utvecklats fint har
stormarknaderna haft problem. Enligt Idermark var de säljmaskiner som var så
framgångsrika på 70-talet i dag alldeles för stora.
-Då byggde vi upp till 25 000 kvadratmeter med massor
av specialvaror. I dag är en bra stormarknadsyta 8 – 10 000. Det måste vi
anpassa oss till.
Ann Carlsson från Ica prisade i sitt anförande Ica-idén. Modellen med
fria företagare i samverkan, som föddes 1917, har visat sig hålla även i
lågkonjunktur.
Hon pekade ut ett par enskilda köpmän som i ett läge med
både lågkonjunktur och tillkomst av nya lokala konkurrenter lyckats väl. Och
huvudorsaken låg i förmågan att lyssna. Genom att verkligen ta reda på vad
konsumenterna vill ha går det att skapa framgång. Prissänkningen i våras var en sådan åtgärd.
- Våra handlare lyssnar på kunderna och Ica centralt lyssnar
på handlarna.
Hon berättade vidare att hon trodde mycket på det nya steget
i direktmarknadsföringen via kundkortet.
Konceptet med ”Mina varor” där kunder får erbjudande på de varor
de köper oftast har överträffat förväntningarna. Nu går man vidare och satsar
på att pusha för nyheter till de kunder som är mest intresserad av produkten i
fråga.
Lars Thulin