Johan Ununger: Fokuset på priset hotar vår tillvaro
Johan Ununger,vd,Saltå KvarnDe kriterier som ska vara särskiljande när vi handlar mat styrs i detta fall av de dominerande aktörerna inom handeln. De har valt priset som särskiljande. Det är naturligt med tanke på deras arbetsmetoder – där en person har ansvar för inköpet av hundratals artiklar inom en kategori. Andra parametrar, som exempelvis smak och kvalitet, kräver mycket hög kompetens. Handelns prisfokusering har många avigsidor som på lång sikt faktiskt hotar hela vår tillvaro. Det första offret för prisfokuseringen är bonden. Pristrycket har skapat en felaktig syn på jordbruket. Det betraktas nu som vilken industri som helst. Det har lett till en allt för långt driven specialisering.Gårdar som tidigare var väl fungerande kretsloppsgårdar, har nu tvingats att bli hårt specialiserade spannmålsgårdar, mjölkgårdar eller köttproducenter. Det skapar ett stort behov av insatsmedel som exempelvisbekämpningsmedel och handelsgödsel. Bondens lättlösliga handelsgödsel hamnar till slut i Östersjön som sakta men säkert dör av syrebrist. Nästa offer för handelns prisfokusering är djuren på gården som numera kallas produktionsenheter. Djurens möjligheter till att utöva sina naturliga beteenden är i många fall obefintliga. Det är inte bonden som har drivit fram denna ovärdiga hantering av djuren på gården. Även livsmedelsindustrin har drabbats av prispressen. Genom att vi ibland tvingas att ta till metoder och processer som inte gynnar matens kvalitet och näringsinnehåll. Hela tillsatsdebatten är en reaktion på detta. Vår hälsa drabbas också på olika sätt. Genom industrialiseringen av jordbruket har upp till 50 procent av livsviktiga näringsämnen tappats bort i spannmålen när bondens sortval och metoder bara inriktas på kvantitet och alltför sällan på kvalitet. Detta gäller även frukt och grönt. Samtidigt som näringsämnena försvinner så utarmas en annan viktig egenskap: Smaken. Vintertid är tomaterna så smaklösa att man i ett blindtest inte skulle veta vad som hamnade i munnen. Men allt är inte bara elände. Det är mycket spännande på gång. Många bönder har frigjort sig från den extrema prispressen genom att utveckla nya affärsmodeller. LRF visar i en utredning att olika typer av gårdsförsäljning växer mycket starkt. Ett bra exempel är Väddö mejeri, som i grunden är en mjölkgård, men som genom att producera en ost på gården får direktkontakt med konsumenten. Man erbjuder också allt från kosafari till kaffe och tårta. Även inom handeln händer det saker. Cajsa Warg – som alltid använder smakargument i sin kommunikation – har öppnat en ny butik på S:t Eriksplan i Stockholm. Även inom de stora blocken finns positiva tecken. Den unga generationen inköpare är mer öppna för andra argument än bara priset. För att denna utveckling ska fortsätta måste även vi som konsumenter ta vårt ansvar. Men det behöver inte vara så svårt. Vi behöver egentligen bara ha samma attityd när vi köper mat som när vi köper vin. För vem skryter egentligen med att ha köpt ett billigt vin till helgen?