23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

"Sälgjord pärasallad" gick hem

Kommer vi att få se dialektala ord och uttryck få en renässans i matvarubutikernas marknadsföring framöver?

Det är fullt möjligt, sedan Ica-handlaren Paul Larsson i Lönsboda med framgång testade att använda göingsk dialekt i sina annonser.

Pommes frites fick heta”stoltapäror”, hemgjord potatissallad ”sälgjord pärasallad” och marinerade kotletter ”klåinta kotletter” - gamla göingska uttryck som Paul Larssons kunder var väl förtrogna med och som de uppskattade att möta i butikens kommunikation.

Idén fick Paul Larsson när en kund kom in i butiken och frågade efter för honom obegripliga ”klåinta kotletter”.

Men nyanserna är viktiga när man använder dialektala ord och uttryck. Därför tog Paul Larsson hjälp av lokala språkexperter i den snapphanebygd där han verkar, eftersom han själv är från Hässleholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|