23948sdkhjf

Dagligvarukartan 2016: Coop tappade mark - Ica stärktes ytterligare

De sex kedjeföretagen inom dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 4,1 procent, eller 35,3 miljarder kronor, under 2015. Den stora förloraren under året var Coop som nu har mindre än en femtedel av den svenska marknaden för dagligvaror. Samtidigt stärkte Ica sin position på marknaden ytterligare.
Förändringarna i marknadsandelar kan tyckas vara små, men varje tionden innebär stora belopp. Dagligvarukartan 2016 , som distribueras med dagens nummer av Fri Köpenskap, ger en provkarta på det.

Coop förlorade 0.8 procentandelar av den svenska dagligvarumarknaden. I absoluta tal innebär det en minskad omsättning på en halv miljard kronor under året.

Ännu större belopp blir det för de kedjeföretag som växte på marknaden. Största ökningen av marknadsandelar tog Axfood, som växte med 0,4 procentandelar till 16,1 procent. Bakom den framgången ligger en omsättningsökning på 2,2 miljarder kronor under året.

I absoluta tal ökade dock Ica mest, med 4,6 miljarder.

Av de mindre kedjeföretagen var det Bergendahls som ökade mest, med 0,2 procentandelar, vilket innebar en försäljningsökning med 1,3 miljarder kr. Därefter kommer Lidl, som ökade 0,1 procentandelar - +1,1 miljarder kr.

Blickar vi sedan ut över Sverige, så är det Ica som är störst överallt. Tvåa är Axfood i alla regioner utom i Västra Svealand och Södra och Norra Norrland, där Coop är näst störst.

Så här ser marknadsandelarna (förändringarna i procentandelar inom parantes) för hela Sverige, enligt Dagligvarukartan 2016:

Ica 50,7% (+0,2 %)

Coop 19,8 % (-0,8 %)

Axfood 16,1 % (+0,4 %)

Bergendahs 7,3 % (+0,2 %)

Lidl 3,9 % (0,1 %)

Netto 2,3 % (0 %)

Kedjeföretagen inom dagligvaruhandeln omsatte tillsammans 247,9 miljarder 2015. Den totala livsmedelshandelns omsättning under året var 283,2 miljarder, enligt Svensk Digital Handels senaste rapport. Det som skiljer de siffrorna från Dagligvarukartans siffra är bland annat den e-handel som bedrivs av andra aktörer än kedjeföretagen och försäljning av dagligvaror från andra aktörer än traditionella livsmedelshandlare.

Dagligvarukartan tas fram av Delfi, DLF och HUI.

Den distribueras bland annat genom ett samarbete med Fri Köpenskap och medföljer veckans nummer av den tryckta tidningen och pdf-tidningen. Den finns också för nedladdning på www.fri-kopenskap.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157