23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tio tips – så får du till ett bra säljmöte

Vad utgör ett bra och ett dåligt säljbesök i dagligvarubranschen? Det har Magnus Söderlund, och Martin Moström tagit reda på i sin nya studie. De passar också på att ge tips på hur man stärker banden mellan butik och leverantör.

Vad gör ett bra säljbesök i dagligvaruhandeln, och hur gör de bästa säljarna?

Det har professor Magnus Söderlund från Handelshögskolan i Stockholm och Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House tagit reda på i sin gemensamma studie.

Dialogen mellan säljaren och butikens medarbetare är nyckeln för att ett samarbete ska bli fruktbart, menar de.

– Gå kundvarvet innan besöket, ställ frågor om lokala konkurrensläget och du har ett samtal på en halvtimme. Som duktig säljare behöver du vara duktig på butik. Det är oerhört viktigt, säger Martin Moström.

Studien är baserad på intervjuer med säljare och medarbetare i butik. Intervjupersonerna fick själva berätta om ett riktigt bra respektive riktigt dåligt säljbesök i dagligvaruhandeln.

Martins tio tips för bättre säljbesök i dagligvaruhandeln:

Skapa en årsplan tillsammans med butiken. "Då slipper man dra ut kaniner ur svarta hattar varje gång man är på besök."

Ta ett kategoriperspektiv

Effektivitet och renodling av budskap

Fokus på shoppern och inte på lastkajen

Boka tid med butiken

Lös konkreta uppgifter i butiken

Se inte butiken om en distributionskanal

Organisera er rätt

Skapa en innehållsstrategi och fyll ert årshjul

Förstå butikens KPI:er – ”Gå hem och beställ Icas och Coops årsredovisningar. Det är det första steget att förstå deras butik.”

Detta skapar dåliga möten mellan säljare och butik – butikens perspektiv:

Bristande planeringshorisont

Onödig kunskapsöverföring

Bristande allmän kompetens/affärssinne

Dålig attityd

Detta skapar bra möten mellan säljare och butik – butikens perspektiv:

Goda relationer

Butiksförståelse

Praktisk hjälp till butiken

Kategoriperspektiv

Lokalt perspektiv

Informationsöverföring - möteskultur

Detta skapar dåliga möten mellan säljare och butik – säljkårens perspektiv:

Brist på kunskap

Stressig vardag

Brist på kommunikation och tålamod

Brist på respekt för varandras roller

Ensidig fokus på ekonomiskt bidrag

Detta skapar bra möten mellan säljare och butik – säljkårens perspektiv:

Kunskap driver affären

Butiks- och kategoriperspektiv

Rollfördelning och relation

Långsiktig planering

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112|instance-web04