23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Axfood ökar marknadsandelen mest i svensk dagligvaruhandel, och Bergendahls är hack i häl. Kooperationen är den stora förloraren, och Coop/konsumentföreningarnas marknadsandel är nu nere i 19 procent, enligt Dagligvarukartan 2017.

Årets undersökning visar att marknadstrean Axfood ökar med 0,4 procentandelar till 16,4 procent. Därmed minskar gapet rejält till tvåan Coop/konsumentföreningarna som fortsätter trenden nedåt.

Jämfört med fjolårets upplaga av Dagligvarukartan minskar kooperationen marknadsandelen 0,8 procentandelar till 19,0 procent. Försäljningen har rasat med 1 miljard kronor. Några siffror om hur det går för de enskilda butiksformaten och konsumentföreningarna finns däremot inte.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14